تزریق 10 همت از منابع نفتی به پروژه های مسکن / پیشنهاد افزایش وام

مدیرعامل صندوق ملی مسکن از وصول 10 هزار و 195 میلیارد تومان از منابع نفتی 2 میلیارد دلاری مربوط به استجازه رهبری به پروژه های مسکن خبر داد.

زمان مطالعه 7 دقیقه

تزریق 10 همت از منابع نفتی به پروژه های مسکن / پیشنهاد افزایش وام

محمدرضا مهدیار اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن امروز (یکشنبه، بیستم خردادماه) در نشست خبری با اشاره به صندوق ملی مسکن به متقاضیان مسکن دهک های یک تا چهار تسهیلات قرض الحسنه مسکن پرداخت می کند، گفت: مشمولین دهک های یک تا چهار که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند، علاوه بر بهره مندی از تسهیلات مسکن این طرح، از صندوق ملی مسکن هم تسهیلات قرض الحسنه دریافت می کنند.

اسماعیلی افزود: بازپرداخت این تسهیلات به صورت 15 ساله و صرفاً با پرداخت 2 درصد کارمزد به بانک خواهد بود و صندوق ملی مسکن، از دریافت کنندگان تسهیلات، سود یا کارمزدی دریافت نخواهد کرد.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن میزان تسهیلات پرداختی به دهک های یک و 2 را 4 میلیارد ریال و میزان تسهیلات متقاضیان دهک های 3 و 4 را 3 میلیارد ریال اعلام کرد.

ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان و فولاد

وی گفت: در ادامه حمایت های این صندوق از سازندگان مسکن، پس از اجرایی شدن خرید فولاد در سال گذشته، امسال خرید سیمان به منظور تزریق به پروژه های مسکن کشور در برنامه صندوق ملی مسکن قرار دارد.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن کاهش قیمت مصالح برای سازندگان با حذف واسطه ها و افزایش سرعت پیشرفت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن را دستاوردهای مهم ورود این صندوق به عرصه خرید مصالح ساختمان سازی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این با خریدهایی که به صورت عمده با حجم بالا و به صورت نقد از طریق بورس صورت می گیرد، از تولیدکنندگان داخلی مصالح ساختمانی هم حمایت می شود.

وی اظهار کرد: فولادهای خریداری شده در سال گذشته توسط این صندوق به زودی به پروژه های بنیاد مسکن در تزریق شد و طبق مصوبه هیأت امنای صندوق ملی مسکن در اجرای تبصره های 1 و 2 ماده 13 قانون جهش تولید مسکن به این صندوق اجازه داده شده تا نسبت به خرید سیمان و فولاد از طریق بورس کالا یا سایر روش های مصوب در شورای عالی مسکن اقدام کند.

انعقاد قرارداد 784 متقاضی مسکن در بانک ها

اسماعیلی با اشاره به اینکه ساخت 4 میلیون واحد مسکونی یکی از وعده های انتخاباتی رئیس جمهور شهید بود که تأمین و ساخت این تعداد واحد مسکونی هم قانون و هم نیاز کشور بود، گفت: پروژه های نهضت ملی مسکن از ابتدا تاکنون از 2 میلیون و 603 هزار واحد عبور کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این زمینه تاکنون 400 هزار میلیارد تومان منابع جذب شده که 234 هزار میلیارد تومان آن به طور مستقیم توسط مردم تأمین شده و 137 هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی بوده است.

وی یادآور شد: هم اکنون 2 میلیون و 180 هزار متقاضی به بانک ها معرفی شدند که 784 هزار متقاضی قرارداد انعقاد کردند و 959 هزار نفر در صف انعقاد قرار دارند، البته بیش از 440 هزار متقاضب نقص پرونده داشتند.

این مقام مسؤول ادامه داد: 10 هزار و 195 میلیارد تومان از منابع نفتی 2 میلیارد دلاری مربوط به استجازه رهبری در بخش نخست برای پروژه های نهضت ملی مسکن وصول شد.

اسماعیلی یادآور شد: 9 ردیف وصولی برای تأمین منابع صندوق در دست داریم که بزرگ ترین آنها از حیث حجم بازگشت اقساط مسکن مهر است که به حساب صندوق واریز می شود، این رقم در سال (1401) حدود 5 هزار میلیارد تومان بود و تنها بانک مسکن اقساط را وصول و به حساب صندوق واریز می کند. البته سال گذشته (1402) نیز 4 هزار و 730 میلیارد تومان اقساط به صندوق واریز شده است.

وی با اشاره به این که اقساط مسکن یکم هم به صندوق ملی مسکن جابه جا می شود اما تاکنون اجرایی نشده، افزود: از سوی دیگر از محل بودجه عمومی نیز عدد 30 هزار میلیارد تومان را داشتیم که از این مبلغ حدود 9 هزار میلیارد تومان در سال گذشته سازمان برنامه و بودجه تخصیص داد و اوایل امسال نیز 6 هزار میلیارد تومان تخصیص داده است.

بدقولی سازمان برنامه برای تخصیص 20 همت به صندوق ملی مسکن

مدیرعامل صندوق ملی مسکن بیان کرد: علی رغم تلاش صندوق ملی مسکن و دستور مستقیم رئیس جمهوری سازمان برنامه و بودجه موظف است تا پایان سال 30 همت را تکمیل کند؛ همچنین قول قطعی رئیس سازمان برنامه و بودجه در دی ماه سال گذشته که مقرر شد حداکثر ظرف دو هفته 20 همت از 30 همت تخصیص یابد، که متأسفانه تاکنون واریز نشده است.

وی ادامه داد: از این 30 همت 16.5 همت از محل وصول مالیات های بخش مسکن، خانه های خالی، خانه های لوکس و… بود، به عبارت دیگر وصولی ها مستقیم حوزه مسکن بود که این رقم (16.5 همت) محقق شده البته طبق قانون جهش تولید مسکن، این منابع باید به صورت 100 درصد تخصیص یافته در وجه صندوق ملی مسکن تلقی شود، در واقع نیازی به تخصیص ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: خزانه پس از وصولی از سازمان امور مالیاتی باید آن را تخصیص دهد، این در حالی است که متأسفانه نه خزانه و نه سازمان برنامه و بودجه نتوانستند همکاری لازم را در این زمینه انجام دهند. 13.5 همت باقی مانده نیز از محل بودجه عمومی و دولت است. کاری که سازمان برنامه و بودجه کرد این بود که اینها را تجمیع کرد و در تخصیص منابع صندوق ملی مسکن اعلام نکرد که پرداخت ها از محل مالیات ها است یا منابع عمومی بودجه و این سازمان در مجموع از محل دو منبع 5 همت، 3 همت و… تقریباً 9 همت به صندوق ملی مسکن تخصیص داده است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن با ابراز این که مالیات استنکاف بانک ها در پرداخت تسهیلات قانون جهش تولید مسکن، بزرگ ترین منبع تأمین مالی از حیث عدد است اما از لحاظ وصولی هنوز مبلغی به صندوق واریز نشده است، اضافه کرد: بانک ها موظف هستند 20 درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند، در صورت استنکاف بایستی 20 درصد مالیات پرداخت کنند.

اسماعیلی در خصوص جریمه مالیاتی خاطرنشان کرد: برای سال (1400) که وصول آن سال در (1401) رخ داد، 57 هزار میلیارد تومان سازمان امور مالیاتی برگه تشخیص صادر کرده است، البته پیش بینی ما تا 70 هزار میلیارد تومان بود. همچنین برای سال (1401) که وصول آن (1402) بود 90 هزار میلیارد تومان پیش بینی بر اساس اعداد بانک مرکزی مشخص است که بانک ها چه میزان تسهیلات پرداختند و محاسبه صندوق ملی مسکن حدود 91 همت را نشان می دهد که هنوز سازمان امور مالیاتی اعداد را اعلام نکرده است.

وی در خصوص میزان جریمه مالیاتی بانک ها در سال گذشته، گفت: با توجه به این که سال گذشته حجم اعداد بیشتر و حدود 100 هزار میلیارد تومان برآورد شده است و برای سال های 1400 و 1401 حدود 150 هزار میلیارد تومان است که تاکنون یک ریال آن نیامده است.

وی با ابراز این که بانک ها در تلاش هستند جریمه مالیاتی را از روش های حقوقی لغو کنند، افزود: آنها ادعا می کنن که در سامانه فرد معرفی نشده است که باید به آنها اعلام کنیم، وزارتخانه در این رابطه پاسخ های محکمی دارد، زیرا بانک ها از روش های دیگر می توانستند افراد را شناسایی کنند که این کار را نکردند و انفعال به خرج دادند. بانک ها به قانونی تکیه کرده اند که می گوید وزارت راه و شهرسازی باید به آنها اعلام می کرد که قطعاً راهکار نادرستی است.

مدیرعامل صندوق ملی همچنین از پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی مسکن به 700 میلیون تومان خبر داد و افزود: رقم افزایش احتمالی وام نهضت ملی مسکن بستگی به تصویب شورای عالی مسکن دارد.

حمایت صندوق ملی مسکن از بافت های فرسوده

مدیرعامل صندوق ملی مسکن در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اقدامات این صندوق در بازسازی بافت های فرسوده، گفت: با تعریف ساز و کار مناسب و شناسایی بهترین شیوه های حمایتی، پشتیبانی از ساخت مسکن در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری در برنامه این صندوق قرار دارد و ارائه تضمین های لازم برای ساکنین بافت فرسوده و ناکارآمد شهری جهت دریافت تسهیلات از سامانه بانکی از جمله موضوعات فعالیت این صندوق بوده و فرآیند اجرایی آن در دست بررسی است.

وی با توجه به ظرفیت بالای بافت های فرسوده برای خانه سازی بدون نیاز به تأمین زمین جدید تصریح کرد: ظرفیت احداث مسکن جدید در این بافت ها بیش از 4.5 میلیون واحد است که 35 درصد پروانه های صادره در بافت های فرسوده شهری به صورت تک واحدی و 74 درصد آنها کمتر از 3 واحد است.

تزریق 10 همت از منابع نفتی به پروژه های مسکن / پیشنهاد افزایش وام

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات