آمار بازرسی از کارگاه های مشمول قانون کار

طبق گزارش ها سالانه 420 هزار بازرسی از کارگاه های مشمول قانون کار در سطح کشور صورت می گیرد و حدود 360 هزار ابلاغیه جهت رفع نواقص کارگاه ها ارائه می شود.

زمان مطالعه 2 دقیقه

آمار بازرسی از کارگاه های مشمول قانون کار

امروزه بحث پیشگیری از حوادث کار و پیروی از آیین نامه های قانونی از جمله اهداف بازرسان کار به شمار می رود که نه تنها در کاهش هزینه های اضافی ناشی از حوادث موثر است بلکه به دلیل منافع بلندمدت اجتماعی و اقتصادی نظیر حفظ نیروی کار و افزایش کیفیت تولید موجب ایجاد انگیزه در کارفرمایان می شود.

بازرسان کار با نظارت بر اجرای صحیح مقررات قانون کار و ضوابط حفاظت فنی و ایمنی در حفظ و صیانت از جان نیروهای کار، ارتقای کیفیت تولید و بهره وری و امنیت شغلی کارگران موثرند، از این رو هرچه نظارت بر کارگاه ها و محیط های کارگری کامل تر و به روزتر باشد، موجب کاهش حوادث ناشی از کار خواهد شد.

بر اساس اعلام معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از 21 هزار کمیته حفاظت فنی در صنایع تشکیل شده و 840 بازرس کار در سطح کشور فعالیت دارند که مسایل و موضوعات مربوط به حوزه روابط کار، شرایط کارگران، نمونه قراردادهای ثبت شده، رعایت ایمنی و حوادث کار را بررسی می کنند.

آنطور که احمدرضا پرنده - مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته سالانه 420 هزار بازرسی از کارگاه های سطح کشور برای نظارت بر حفظ و صیانت نیروی کار انجام می شود.

وی می گوید: در طول سال با داشتن بیش از 800 بازرس کار حدود 420 هزار بازرسی از کارگاه های مشمول قانون کار در سطح کشور انجام می گیرد و نزدیک به 360 هزار ابلاغیه رفع نواقص کارگاه ها ارائه می شود که نواقع را برطرف کنند.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از تشکیل 23 هزار کارگروه حفاظت فنی و بهداشت کار بر طبق ماده 93 قانون کار خبر داده و می گوید: تمام کارگاه های بالای 25 نفر باید این کارگروه را که ترکیبی از مدیر کارخانه، نماینده کارگران، نماینده کارفرما، مسئول ایمنی، مسئول بهداشت حرفه ای و نماینده شورای اسلامی کار است داشته باشند.

پرنده از افزایش تعداد کارگروه های حفاظت فنی و بهداشت کار به صورت سالانه در کارگاه های مشمول به عنوان یکی از اقدامات مهم یاد کرده و می افزاید: در این راستا لازم است وزارت علوم ما را یاری دهد و دانشجویان را با رشته های مرتبط با ایمنی تربیت کند تا بتوانند به صورت مسئول ایمنی و یا عناوین مشابه در کارگاه ها فعالیت کنند.

بر اساس قانون کار با پیگیری بازرسان کار، ادارات کار و دادستان ها از فعالیت کارگاه های غیرایمنی جلوگیری می شود و چنانچه در واحدی موارد ایمنی رعایت نشود، بازرسان با همکاری دادستان های محل برای حفظ و صیانت از نیروی کار اقدام به تعطیلی واحد تولیدی می کنند.

تشکیل اداره کل بازرسی کار در راستای حفظ و صیانت نیروی کار و طبق ماده 96 قانون کار پیش بینی شده که وظیفه نظارت عالیه بر کلیه کارگاه های مشمول قانون کار را انجام می دهد.

مطابق مواد 85 و 95 قانون کار، تأمین شرایط ایمن محیط کار، تأمین تجهیزات ایمن، ماشین آلات ایمن، آموزش ایمنی به کارگران، وسایل حفاظت فردی، آموزش فنی و نظارت بر عهده کارفرمایان است.

آمار بازرسی از کارگاه های مشمول قانون کار

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات