خانه هایی لرزان که بر روی کمربند زلزله مقاوم شده اند

هنوز شدت دو زلزله سال 75 در شهرستان بجنورد و زلزله سال 96 در شهرستان بجنورد و مانه و سملقان از یادها نرفته که چگونه با لرزش خود خانه بسیاری از روستاییان و مناطق شهری را خراب و یا دچار خسارت کرد.

زمان مطالعه 5 دقیقه

خانه هایی لرزان که بر روی کمربند زلزله مقاوم شده اند

بعد از آن نیز زلزله های دیگری نیز در خراسان شمالی همچون زلزله سنخواست نیز اتفاق افتاد که سبب شد منازل مسکونی این مناطق نیز دچار خسارت شود.

گذشته از آن خراسان شمالی بر روی کمربند زلزله قرار دارد و هر چند وقت یک بار زلزله هایی با شدت کم و زیاد آن را می لرزاند اما آن چیزی که در این میان نگران کننده و دغدغه آور بود منازل غیرمقاوم به خصوص در مناطق روستایی بوده که نکند با وقوع زلزله ای شدید بر سر صاحب خانه آور شد.

اما با تلاش های انجام شده طی چند سال اخیر بسیاری از این خانه های بی دوام و یا کم دوام تخریب و بازسازی شده و دوباره خانه های مستحکم و بر طبق مقررات احداث شده است.

ساخت 10500 واحد مسکونی روستایی در استان طی دولت سیزدهم

علی روحانی معاون امور بازسازی و مسکن اداره کل بنیاد مسکن خراسان شمالی با اشاره به اینکه 100 هزار و 221 واحد مسکونی روستایی در خراسان شمالی وجود دارد، گفت: از ابتدا تاکنون 59 هزار و 774 واحد مسکونی روستایی در این استان مقاوم سازی شده است.

وی اظهار کرد: سهمیه ساخت منازل روستایی در دولت سیزدهم 10 هزار و 500 واحد است که هشت هزار و 219 واحد از این تعداد تاکنون در مرحله انعقاد قرار دارد قرار گرفته و برای چهار هزار و 49 واحد نیز تسهیلات ساخت گرفته شده است.

روحانی افزود: علاوه بر آن در دولت سیزدهم 12 هزار و 337 واحد مسکونی در روستاهای بزرگی که تبدیل به شهر شده اند نیز تعهد ساخت داده شده است که یا ساخت آن ها تکمیل شده و یا در حال ساخت هستند.

وی ادامه داد: همچنین تاکنون از محل 100 امام 172 میلیارد ریال به اقشار کم درآمد کمک های بلاعوض برای تکمیل واحد مسکونی پرداخت شده که این میزان در دو سال گذشته 53 میلیارد ریال بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر 5500 واحد مسکونی در روستاهای این استان در حال ساخت است، بیان کرد: حدود 70 درصد از این واحدهای در حال ساخت در روستاهای استان تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: در واقع سهمیه خراسان شمالی برای ساخت واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای کمتر از 20 هزار خانوار طی امسال، پنج هزار سهمیه بوده که با پیگیری های انجام شده موفق به جذب 500 سهمیه دیگر از سایر استان به این استان شدیم.

به گفته معاون امور بازسازی و مسکن اداره کل بنیاد مسکن خراسان شمالی حدود 40 هزار واحد مسکونی دیگر در استان باقی مانده که باید آن ها نیز مقاوم سازی شوند.

این مقام مسئول بیان کرد: شهرستان راز و جرگلان یکی از شهرستان هایی بوده که در این استان بیشترین واحدهای مسکونی نامقاوم را داشته اما با اعطای تسهیلات، این شهرستان به لحاظ دارا بودن واحدهای مسکونی مقاوم در وضعیت بهتری قرار گرفته است.

ساخت 20000 واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی

سید علی میر کریمی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز از افتتاح 2543 واحد مسکن طی هفته دولت در این استان خبر داد.

وی گفت: تعداد 2543 واحد مسکن شامل مسکن شهری، مسکن مهر، نوسازی مسکن در بافت فرسوده، خودمالکی، گروه های ساخت و مسکن روستایی در سطح خراسان شمالی می باشد.

میرکریمی افزود: در خراسان شمالی بیش از 20 هزار واحد مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال اجرا است که از این تعداد بیش از 11 هزار واحد در نقاط شهری و بیش از 9 هزار واحد در روستاها قرار دارد.

وی به موضوع سهمیه مسکن استان نیز اشاره کرد و ادامه داد: طی چهار سال در خراسان شمالی باید حدود 46 هزار واحد مسکن شهری و روستایی احداث شود که طی یکسال 12 هزار واحد می شود.

میرکریمی گفت: تاکنون بیش از 23 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در خراسان شمالی واجد شرایط هستند.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی عنوان کرد: در طرح جوانی جمعیت بیش از سه هزار و 500 نفر در این طرح ثبت نام کرده اند که حدود سه هزار و 200 نفر حائز شرایط شدند.

31 درصد از خانوارهای خراسان شمالی اجاره نشین هستند

علی فخرانی معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی همچنین تاکید کرد: خراسان شمالی در حوزه مسکن نیازمند ساخت و ساز بیشتری است.

وی با اشاره به اینکه طبق سرشماری صورت گرفته در سال 95 در مجموع 31 درصد از خانوارهای این استان اجاره نشین هستند، گفت: از این تعداد 37 درصد از خانوارهای شهری و 12 درصد از خانوارهای روستایی مستاجر هستند.

فخرانی اظهار کرد: این آمار متعلق به سرشماری سال 95 بوده که به طور حتم در حال حاضر تعداد مستاجران این استان بیشتر شده است.

وی افزود: از سوی دیگر تولید مسکن در یک برهه زمانی در دولت پیشین نیز مورد استقبال قرار نگرفت و به دنبال آن تولید مسکن در آن زمان در این استان کاهش یافت.

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر آن در حال حاضر 50 درصد از واحدهای مسکونی در این استان کم دوام و یا نیمه دوام هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه با توجه به نیاز مردم به مسکن، دولت سیزدهم وارد حوزه تولید مسکن شد، گفت: در حوزه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این استان، 23 هزار خانوار حائز شرایط حضور در این طرح شدند که از این تعداد هفت هزار و 200 خانوار متقاضی موثر شناخته شدند که تاکنون شش هزار و 200 واحد نیز تعریف پروژه شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی بیان کرد: هشت هزار خانوار هم اکنون به صورت خودمالکی در حال ساخت واحد مسکونی هستند.

وی افزود: در مجموع 19 هزار واحد مسکونی در استان در حال ساخت است که در بازه ای دو ساله طول می کشد تا به بازار عرضه شود.

تمامی ساختمان های خراسان شمالی طبق مقررات ملی ساختمان احداث می شوند

حصاری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی نیز اظهار کرد: در حال حاضر تمامی ساختمان های در حال ساخت و یا اینکه طی 10 سال گذشته ساخته شده اند، بر اساس نقشه های طراحی شده و مقررات ملی ساختمان هستند.

وی تاکید کرد: در این ساختمان ها به طور 100 درصدی ضوابط ملی ساختمان رعایت شده و آن ها از استحکام بنای لازم برخوردار هستند.

خانه هایی لرزان که بر روی کمربند زلزله مقاوم شده اند

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات