رکود ساخت و ساز در دهه 90 از دلایل نابه سامانی بازار مسکن است

کارشناس مسکن گفت: رکورد صنعت ساخت و ساز در ابتدای دهه 1390 اصلی ترین دلیل انباشت تقاضا و نابه سامانی بازار مسکن است.

زمان مطالعه 1 دقیقه

رکود ساخت و ساز در دهه 90 از دلایل نابه سامانی بازار مسکن است

یکی از مهمترین دلایل نابه سامانی بازار مسکن در سال های اخیر، عدم تناسب بین میزان تقاضای مسکن و ساخت واحد مسکونی در کشور بوده است. موضوعی که زمینه انباشت تقاضا را به وجود آورد و زمینه قابل توجه قیمت مسکن را فراهم کرد.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران از سال 1392 به بعد، میزان ساخت و ساز مسکن با یک سقوط همراه بود، عدم تامین حداقل نیاز 50 هزار واحدی ماهانه که از سال 93 شروع شد، زمینه انباشتگی تقاضا در بازار مسکن فراهم کرد.

بر این مبنا، انباشتگی تقاضا، افزایش هزینه ساخت و ساز و عدم حمایت مناسب دولت برای تامین مسکن مصرفی مردم در دهه نود موجب شده است تا موضوع مسکن در کشور به یک کلاف سر درگم تبدیل شود.

آخوندی مسبب نابه سامانی بازار مسکن است

در این راستا، حمید احمدی، کارشناس مسکن گفت: ایده آخوندی در ابتدای دهه نود و رکود سنگین در صنعت ساخت مسکن اصلی ترین دلیل نابه سامانی فعلی بازار مسکن است.

نمودار کاهش متوسط تولید ماهانه مسکن در دهه 90 و انباشتگی تقاضا یکی از علل اصلی بحران فعلی بازار مسکن کشور است

نیاز کشور به ساخت مسکن سالانه یک میلیون واحد است

طبق سرشماری نفوس و مسکن که در سال 95 انجام شد، برای رسیدن به نقطه مطلوب دربازار مسکن تا سال 1405 نیاز است تا هر سال یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود؛ در حالی که طبق گزارش ها سالانه 300 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده است.

اولین مسئله تأمین مسکن برای خانوارهای کشور است. طبق سرشماری نفوس و مسکن تعداد خانوارهای کشور 24 میلیون و 196 هزار خانوار است درحالی که تعداد واحدهای مسکونی کشور 22 میلیون و 825 هزار واحد بوده است. این اختلاف آمار نشان می دهد که نزدیک به یک میلیون و 371 هزار خانه کمبود در کشور وجود دارد.

رکود ساخت و ساز در دهه 90 از دلایل نابه سامانی بازار مسکن است

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات