روند نامطلوب توسعه مسکن در استان مرکزی

استاندار مرکزی گفت: در حال حاضر اراک فقط به لحاظ قانون مقابله با آلودگی هوا در ردیف کلانشهرها قرار دارد اما به لحاظ مساحت و جمعیت حداقل به اندازه 400 هزار نفر با کلانشهر شدن فاصله دارد و طی این فاصله جز با توسعه شهری رقم نمی خورد.

زمان مطالعه 4 دقیقه

روند نامطلوب توسعه مسکن در استان مرکزی

فرزاد مخلص الائمه 16 خرداد در شورای مسکن استان مرکزی اظهار کرد: توسعه مسکن در استان روند کاملا مطلوبی ندارد و باید به آن سرعت داده شود، برخی دستگاه ها در این حوزه سرعت خوبی دارند و مقداری نیز در سطح ملی مشکلاتی وجود دارد که در شورای عالی مسکن در حضور رئیس جمهور مطرح شده است.

وی افزود: یک پروژه مسئله دار بزرگ در حوزه مسکن در مرکز استان وجود دارد که در روزهای نزدیک تعیین تکلیف می شود، بین 3 عنصر زمان و هزینه و اخذ خسارت از پیمانکار بدعهد، فعلا عنصر زمان را مبنا قرار دادیم و نسبت به دو عنصر دیگر پیگیری لازم انجام خواهد شد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: جلسه ای در خصوص توسعه شهر اراک باید برگزار شود. در بخش اقداماتی که در حوزه اراضی مسکونی واقع در محدوده، تغییر کاربری، اراضی مازاد دستگاه ها و ... انجام شده سرعت عمل نسبتا خوب است اما آن بخش که مربوط به توافق و تفاهم نامه با سایر دستگاه ها یا مالکین است مشکلاتی دارد. در برخی شهرها از جمله خمین کار با تاخیر پیش می رود که فرمانداری باید به این مهم ورود کند.

مخلص الائمه ادامه داد: وزارت کشور مجری طرح نهضت ملی مسکن نیست. مجری اینکار وزارت راه و شهرسازی است اما در کشور بار به دوش وزارت کشور ریخته می شود، ما در کنار وزارت راه و شهرسازی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وی بیان کرد: جلسات شورای مسکن هر 2 هفته یکبار برگزار می شود تا موضوع عقب افتاده باقی نماند.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه به شهرهای جدید امیدوار هستیم گفت: امیدواریم که مشکل با بانک ها در این خصوص رفع شود، سرعت عمل در این حوزه خوب است و با اتفاقی که در حوزه ریلی شهر جدید امیرکبیر اتفاق خواهد افتاد این شهر اینده خوب و درخشانی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه فلسفه تشکیل شهرهای جدید محدودیت زمین و برخی زیرساخت ها در شهرهای بزرگ است، اضافه کرد: شهر جدید امیرکبیر به عنوان اولین و شاید بزرگترین شهر ویلایی کشور ظرفیت خوبی دارد.

استاندار مرکزی ادامه داد: در خصوص الحاق زمین به محدوده اراک، با تشکیل شهرک های دارای مالکیت خصوصی در مجاورت مرکز استان موافق هستیم اما باید مسیر کارشناسی طی شود.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه جمعیت اراک نصف جعیت قم است گفت: توسعه شهری خوبی در اطراف قم ایجاد شده و این ظرفیت در اراک نیز وجود دارد تا اراک به کلانشهر تبدیل شود. در حال حاضر اراک فقط به لحاظ قانون مقابله با آلودگی هوا در ردیف کلانشهرها قرار دارد اما به لحاظ مساحت و جمعیت حداقل به اندازه 400 هزار نفر با کلانشهر شدن فاصله دارد و طی این فاصله جز با توسعه شهری رقم نمی خورد.

حمید انعامی مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز گفت: در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان مرکزی سهمیه استان 77 هزار و 127 واحد بوده که 150 هزار و 734 نفر ثبت نام کرده اند و 91 هزار و 429 نفر حائز شرایط شناخته شده اند.

وی افزود: در این طرح زمین برای 34 هزار و 829 واحد تامین و برای 27 هزار و 84 واحد تعریف شده و هزار و 10 واحد در مراحل پایانی و تحویل قرار دارند.

سعید میرزایی، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید استان مرکزی نیز بیان کرد: در شهر جدید امیرکبیر 200 واحد با پیشرفت 47 درصد در محله 6 این شهر، در حال اجراست، همچنین پروژه 150 واحدی نیز با پیشرفت 13 درصدی در حال اجراست که البته پیشرفت این پروژه قابل توجه نبوده و پیمانکار اخطار لازم را دریافت کرده است.

وی ادامه داد: پروژه 255 واحدی نیز در محله دو در حال عقد تفاهم نامه است ولی تاکنون هیچ بانکی پرداخت تسهیلات را متقبل نشده است.

میرزایی ادامه داد: پروژه 416 واحدی نهضت ملی مسکن و پروژه 101 واحدی در محله دو در انتظار تایید بانک ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، این شرکت 97 قطعه زمین آماده سازی شده در محله 2 شهر جدید امیرکبیر را به این موضوع اختصاص داده است.

میرزایی در ادامه در خصوص طرح های شهر مهاجران نیز ادامه داد: پروژه لاله علوی 300 واحدی و پروژه 200 واحدی نهضت ملی ستاد اجرایی با پیشرفت 44 درصدی در حال اجرا هستند و پروژه هزار واحدی نهضت ملی مسکن در محله یک شهر مهاجران در حال تهیه طرح است.

وی خاطرنشان کرد: فراخوان ساخت 1540 واحد در این شهر زده شده که 4 روز آینده زمان بازگشایی فراخوان ها است.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید استان مرکزی افزود: آماده سازی محله یک شهر جدید امیرکبیر با پیشرفت 75 درصدی و آماده سازی محله دو با پیشرفت 99 درصدی انجام شده و برای آماده سازی محله های 3 و 4 فراخوان برگزار شده که آخر خرداد ماه بازگشایی فراخوان ها انجام می شود.

روند نامطلوب توسعه مسکن در استان مرکزی

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات