نوسانات ارزی با قیمت مسکن چه می کند؟

رئیس سابق اتحادیه صنف مشاورین املاک ساوه گفت: افزایش قیمت دلار، بازار مسکن را هم متاثر از خود خواهد کرد اما احتمالا نه به اندازه و شدتی که خود بازار ارز تجربه کرده و می کند، بنابراین دولتمردان می بایست کنترل افزایش قیمت ارز را در دست بگیرند تا تاثیرات آن بر مسکن و املاک به حداقل برسد.

زمان مطالعه 2 دقیقه

نوسانات ارزی با قیمت مسکن چه می کند؟

فرامرز خسروی به روند صعودی افزایش قیمت دلار و چگونگی تاثیر آن بر بازارهای دیگر اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین این بازارها در حال حاضر بازار مسکن و نرخ جدید اجاره بها و خرید و فروش است که اگر تداوم افزایش قیمت دلار اتفاق بیفتد در ماه های آینده شاهد سربه فلک کشیدن نرخ اجاره بها و خرید و فروش مسکن به عنوان یکی کالای ضروری خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه برای سنجش تاثیر رشد قیمت ارز بر تورم بخش هایی مانند مسکن باید مؤلفه های زیادی را بررسی کنیم، اظهار کرد: تحلیل اثر رشد قیمت ارز بر شاخص قیمت ها برای کشورهایی مانند ایران که تورم بالایی دارند امری حیاتی به نظر می رسد.

وی با تاکید بر اینکه پدیده رشد قیمت ارز رابطه بین تغییرات ارزش پول ملی و روابط خارجی یک کشور را بیان می کند، گفت: بررسی متغیرهایی مانند درآمدهای نفتی، شاخص قیمت تولیدکننده، شاخص قیمت مصرف کننده و حجم پول نشان از وابستگی اقتصاد کشور به واردات دارد.

رئیس سابق اتحادیه صنف مشاورین املاک ساوه در ادامه با اشاره به اینکه اتفاق اول بعد از افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ تورم است، گفت: تورم ناشی از افزایش نرخ ارز بر بازارهای موازی تاثیر می گذارد. این رشد در بازار مسکن تاثیر بسزایی خواهد داشت ولی این حرکت به صورت آرام خواهد بود.

وی گفت: به طور مثال در سال 97 که قیمت دلار از محدوده چهار هزار تومان به 18 هزار تومان رسید، همزمان میانگین قیمت مسکن در تهران از 10 میلیون تومان به 22 میلیون تومان برای هر متر مربع افزایش یافت. پس افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیم و آهسته بر قیمت مسکن دارد.

خسروی افزود: اولین بازاری که قیمت ارز بر آن تاثیرگذار است بازار اولیه وارداتی خواهد بود و سپس سراغ طلا، سکه و خودرو می رود و در نهایت بر بازار املاک تاثیر خواهد گذاشت. همچنین از این زاویه نیز می توان موضوع را بررسی کرد که افزایش نرخ ارز انتظارات تورمی را بالا خواهد برد و جو روانی در جامعه را تغییر خواهد داد به همین دلیل اشخاص سعی می کنند قیمت ملک خود را همگام با قیمت ارز افزایش دهند.

وی افزود: هر چه دامنه زمانی رشد قیمت ارز طولانی تر باشد وزن اثرگذاری آن بر بازار املاک بیشتر خواهد بود زیرا در بلندمدت قیمت مصالح و دیگر شاخصه های ساخت مسکن افزایش می یابد و تثبیت خواهد می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در یکسال و نیم اخیر، قیمت ارز حدود 80 درصد رشد داشته پس قیمت ساخت و سازهایی که در حال انجام است به دلیل وابستگی مصالح ساختمانی به واردات افزایش خواهد یافت. در نتیجه آپارتمان های نوساز با قیمت تمام شده بیشتری عرضه خواهد شد و در نهایت این امر بر روی قیمت همه املاک تاثیر مستقیم و آهسته خواهد داشت.

نوسانات ارزی با قیمت مسکن چه می کند؟

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات