اخبار پر مخاطب
اخبار با بیشترین بازدید در هفته گذشته

درخت بکاریم یا ویلا نسازیم؟

معاون امور جنگل سازمان منابع می گوید باید در کنار حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی کاشت درخت را نیز در دستور کار قرار دهیم.

زمان مطالعه 4 دقیقه

درخت بکاریم یا ویلا نسازیم؟

وزارت جهاد کشاورزی طرحی تحت عنوان کاشت یک میلیارد درخت را مطرح و رئیس جمهوری نیز آن را تایید کرد. طرحی که در راستای طرح جهانی کاشت یک تریلیون درخت تا سال 2030 در دنیا بوده و قرار است در بازه زمانی 4 ساله یک میلیارد درخت در سراسر کشور کاشته شود. بنابر گفته مسئولان، اجرای این طرح می تواند از بروز و ظهور معضلات و مشکلات زیست محیطی مانند ریزگردها، افزایش گازهای گلخانه ای، آلودگی آب و خاک با فلزات سنگین و فرسایش خاک جلوگیری کند.

اگر چه اجرای این طرح می تواند فواید بسیاری برای منابع طبیعی کشور داشته باشد اما انتقاداتی را نیز به همراه دارد. برخی از کارشناسان معتقدند که بایستی پیش از کاشت درخت از درخت ها و جنگل های موجود حفاظت شود. به گفته آنها حفاظت از منابع موجود و جلوگیری از نابودی جنگل ها نسبت به کاشت درخت مقدم تر است.

در این راستا و در پاسخ به موضوع مطروحه نقی شعبانیان - معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی - به ایسنا گفت: این حرف کاملا درست است و ما نیز انتقادات را رد نمی کنیم زیرا دلسوزانه است. اما این موضوعات منافاتی با یکدیگر ندارند. یعنی می توانیم ضمن حفاظت از جنگل ها، درخت نیز بکاریم.

وی ادامه داد:50درصد جنگل های دنیا در دو قرن اخیر کاهش پیدا کرده است و باید این موضوع جبران شود. علاوه بر اینکه باید به حفظ داشته ها اهتمام بورزیم و تخریب شده ها را نیز احیا کنیم.

معاون امور جنگل سازمان منابع در پاسخ به اینکه چرا برای حفاظت از جنگل ها جلوی ویلاسازی در اراضی جنگلی گرفته نمی شود، گفت: اینگونه نیست که بگوییم همه ویلاهایی که ساخته می شود، غیرمجاز هستند. درصد ساخت جنگل در اراضی ملی و جنگلی بسیار کم است و اگر هم ساخته شود به سرعت تخریب می شود و دستگاه های قضایی به آن ورود می کنند.

وی افزود: آن چیزی که تحت عنوان ویلاسازی در حال رشد است در روستاهای داخل جنگل اتفاق می افتد. در این روستاها اراضی مستثنیاتی وجود دارد که مالک آن مردم هستند. آنها طبق قانون این حق را دارند که خانه قدیمی خود را تخریب کنند و ویلا یا ساختمان چند طبقه بسازند که گاهی از دل جنگل نمایان می شود. این موارد ممکن است در داخل جنگل باشد ولی در اراضی ملی نیست. همچنین ممکن است زمین های کشاورزی خود را با مجوز تغییر کاربری دهند. اگر چه وزارت جهاد کشاورزی در حال تدوین سازوکاری برای جلوگیری از این اقدام است.

شعبانیان در بخش دیگری از صحبت هایش به سند دار کردن اراضی کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال این است که تمام اراضی کشاورزی سند دار شوند. این سند دار شدن اراضی دو ویژگی خوب دارد. یکی اینکه زمین مردم سند دار می شود و این برای کشاورز هویت است زیرا می تواند برای دریافت تسهیلات به راحتی اقدام کند. دیگر اینکه با سند دار شدن اراضی کشاورزی تغییر کاربری به سادگی نیست. در حال حاضر چون سند وجود ندارد، برخی به راحتی تغییر کاربری می دهند.

به گفته وی البته موضوع دیگری هم وجود دارد و آن هم اینکه روستاها در حال گسترش هستند. در روستاهایی که طرح های هادی پیاده می شود جمعیت شان افزایش می یابد و طبق مجوز حاشیه روستاها ممکن است به مناطق مسکونی تبدیل شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است تخلفاتی در بخش دریافت مجوز برای ساخت و ساز در مناطق جنگلی رخ دهد؟ گفت: تخلفات در تمامی بخش ها وجود دارد ولی تمام تلاشمان را می کنیم که میزان آن را به حداقل برسانیم و با مواردی که مشخص شود نیز برخورد می کنیم.

معاون امور جنگل سازمان منابع تصریح کرد: وقتی قیمت زمین افزایش می یابد حفظ زمین سخت است و یا مثلا وقتی قیمت چوب جنگلی بالا می رود چقدر باید نیرو داشته باشیم تا از آن جلوگیری کنیم؟ ما تمام توانمان را به کار می گیریم که این مسائل کمتر شود.

وی در پایان گفت: به طور کلی فرهنگ منابع طبیعی ارتقای خوبی در دو سال اخیر داشته است. مردم برای درخت و منابع طبیعی ارزش و احترام خاصی قائلند که شاید 10 سال پیش چنین چیزی نبود البته از آن طرف هم می بینیم که افرادی هستند که برای سود خود تجاوز به اراضی و قاچاق چوب انجام می دهند که البته نیروهای ما درگیری های بسیاری با آنها دارند و برخی نیز حاضرند برای حفظ جنگل از جانشان نیز بگذرند.

درخت بکاریم یا ویلا نسازیم؟

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات