زمین های واگذاری باید زیرساخت و امکانات داشته باشند

عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان درباره طرح واگذاری زمین 200 متری به خانواده های دارای سه فرزند گفت: زمین باید زیرساخت و امکانات داشته باشد تا قابل سکونت باشد.

زمان مطالعه 2 دقیقه

زمین های واگذاری باید زیرساخت و امکانات داشته باشند

فرشید پورحاجت اظهار کرد: این که دولت تصمیم گرفته به خانوارهای دارای سه فرزند، زمین بدهد کار پسندیده ای است اما باید ببینیم چقدر از تجارب گذشته در این زمینه استفاده شده است؛ چرا که در برخی دولت های پیشین هم طرح های واگذاری زمین به خانواده ها مطرح بود. اگر آن برنامه ها موفق بوده جای بحث نیست اما اگر فقط منتج به این مساله شود که بازار فروش زمین شکل بگیرد کمکی به تولید مسکن نخواهد کرد.

عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان تاکید کرد: در بعضی از نقاط کشور برای پروژه جهش تولید مسکن، زمین فراهم شده اما به دلیل نبود زیرساخت ها و امکانات و توجیه پذیر نبودنِ سرمایه گذاری روی این زمین ها سازندگان بخش خصوصی و دولتی حاضر به سرمایه گذاری در آنها نشدند.

پورحاجت با بیان این که ساخت مسکن با اعداد و ارقامی که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده امکان پذیر نیست، بیان کرد: برای بخش خصوصی، ساخت مسکن با قیمت متری 4.7 میلیون تومان امکان پذیز نیست؛ زیرا هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن کمتر از متری هفت میلیون تومان تمام نمی شود. مشکلاتی هم درخصوص تامین تسهیلات و آورده متقاضیان وجود دارد.

عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان با اشاره به گذشت یک سال از وعده وزارت راه و شهرسازی درخصوص مقدمات ساخت یک میلیون واحد مسکونی یادآور شد: گفته می شود برای 1.6 میلیون واحد تامین زمین صورت گرفته اما در بعضی نقاط کشور زمین برای طرح جهش تولید مسکن وجود ندارد. برعکس در بعضی نقاط زمین هست و متقاضی ساخت نیست. این نشان می دهد شاکله این برنامه دچار مشکلاتی است.

پورحاجت تاکید کرد: قرار نیست دولت در بیابان به مردم زمین بدهد بلکه باید زمین قابل سکونت بدهد. یعنی زیرساخت ها، خدمات، انشعابات و امکانات وجود داشته باشد. دولت باید بگوید چه مقدار می خواهد در زمینه زیرساخت ها هزینه کند و آیا توانایی تامین نقدینگی سنگین این زیرساخت ها را دارد. دستگاه های خدمات رسان دولتی در بعضی از شهرها صراحتا به سازندگان می گویند باید خودتان هزینه زیرساخت ها و شبکه های آب و برق و گاز را بر عهده بگیرید. با این اوصاف چگونه دولت می خواهد مردم را صاحب مسکن کند.

وی با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن در دولت دوازدهم گفت: اوایل آن طرح اعلام کردند که می خواهند با متری 2.7 میلیون تومان مردم را صاحب خانه کنند. خوب حالا آمار بدهند که در طول سه چهار سال اخیر چه تعداد از آن 400 هزار واحدی که قرار بود با متری 2.7 میلیون تومان به دست مردم برسد تکمیل شده است.

زمین های واگذاری باید زیرساخت و امکانات داشته باشند

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات