جزئیات صنعتی سازی 50 هزار واحد نهضت ملی مسکن

رئیس انجمن تولیدگنندگان صنعتی ساختمان از احداث 50 هزار واحد ذیل نهضت ملی مسکن به روش صنعتی خبر داد.

زمان مطالعه 5 دقیقه

جزئیات صنعتی سازی 50 هزار واحد نهضت ملی مسکن

اخیراً یکی از مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی از آغاز صنعتی سازی تعدادی از واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داده بود.

مقام مسئول در وزارت راه: صنعتی سازی 400 واحد نهضت ملی مسکن آغاز شده است

به گفته این مقام مسئول، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) از نهادهای تابعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) پروژه 5 هزار واحدی مهرگان قزوین را در 3 طبقه و به روش پیش ساخته در دست احداث دارد.

بر اساس اعلام پیمانکار این پروژه، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) قرار است 400 واحد از آن را ظرف 2 ماه تحویل دهد.

کل پروژه 5 هزار واحدی نیز به صورت صنعتی سازی ساخته و ظرف یک سال به متقاضیان تحویل خواهد شد.

فرمانده قرارگاه خاتم: بخشی از واحدهای نهضت ملی را قرارگاه به روش صنعتی احداث می کند

پیش از این نیز سردار سید حسین هوش السادات فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) گفته بود: در این حوزه با توجه به تفاهمنامه ای که در حضور رئیس جمهور امضا شد، ساخت یک میلیون واحد مسکونی را قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای محرومان و نیازمندان تعریف کرده تا ساخته شود؛ 100 هزار واحد هم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) بر عهده گرفته است.

به گفته سردار هوش السادات، ما در قرارگاه بیشتر به دنبال اجرایی کردن صنعتی سازی هستیم.

مرداد 1400؛ افتتاح کارخانه ساخت قطعات صنعتی مسکن با حضور قالیباف

در حالی بخشی از واحدهای نهضت ملی مسکن به صنعتی سازی منتقل شده که در 4 مرداد 1400 با حضور محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از کارخانه ساخت قطعات ساختمان به روش های صنعتی در پاکدشت استان تهران (با سرمایه گذاری وزارت دفاع)، بازدید و آن را افتتاح کرد.

رئیس مجلس در این مراسم ایران را جزو 10 کشور زلزله خیر کشور دانسته بود که اهمیت توجه به کیفیت ساختمان سازی، قدرت انتقال و اقتصادی کردن آن بر اساس تکنولوژی های روز جهان را می رساند.

معاون سابق مسکن وزارت راه: کاهش زمان پروژه های تولید انبوه مسکن به یک چهارم با صنعتی سازی

سید مازیار حسینی مجری طرح مسکن صنعتی وزارت دفاع و معاون سابق مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز مرداد سال گذشته در یک برنامه رادیویی درباره صنعتی سازی مسکن گفته بود: در حال حاضر ساخت و ساز ساختمان در کشور از کیفیت و ایمنی لازم برخوردار نیست و طولانی شدن مدت زمان ساخت مسکن هزینه ساخت و قیمت ها را افزایش داده است اما با اجرای طرح صنعتی سازی و کار جهادی علاوه بر کاهش مدت زمان ساخت مسکن از 54 ماه به 6 تا 12 ماه، به میزان قابل توجهی هزینه های تولید و در نهایت قیمت مسکن کاهش می یابد.

جزئیات روش مونتاژ قطعات صنعتی مسکن در کارگاه

مجری طرح صنعتی سازی مسکن افزود: در این طرح که متکی به دانش بومی است؛ قطعات ساختمان با دستگاه های پیشرفته و رباتیک در مدت یک ماه در کارخانه تولید می شود و سپس در مدت یک ماه این قطعات مانند پازل در محل به هم متصل می شود و پس از آن 4 ماه بعد این خانه ها با کیفیت و ایمنی بالا آماده تحویل به مشتریان می باشد.

وی اظهار داشت: با این شیوه به دلیل جلوگیری از حبس سرمایه و کاهش قابل توجه مدت زمان ساخت به میزان قابل توجهی هزینه های تولید کاهش می یابد و کیفیت و ایمنی ساختمان ها افزایش پیدا می کند

رئیس انجمن تولیدکنندگان صنعتی ساختمان: 50 هزار واحد مسکونی، صنعتی ساخته می شود

در همین ارتباط عبدالرضا فرید نائینی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان با اشاره به امضای تفاهم نامه احداث 50 هزار واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن در قالب روش های صنعتی سازی گفت: طرح ملی مسکن می تواند یکی از پل های تغییر روش ساخت و ساز در کشور از سنتی سازی به صنعتی سازی باشد.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، قرار است 50 هزار واحد از خانه های ذیل طرح ملی مسکن به صورت صنعتی ساخته شود.

صنعتی سازی مسکن؛ افزایش بهره وری و کاهش زمان ساخت

فعال صنعت ساختمان با اشاره به رکودی که در سال های اخیر در بخش مسکن به خصوص تولید وجود داشت ادامه داد: راه اندازی نهضت صنعتی سازی مسکن می تواند هم بهر وری بخش ساخت و ساز را افزایش دهد، هم در اشتغال نیروهای تحصیلکرده مؤثر است و هم به رشد اقتصادی کشور با توجه به پیشران بودن بخش مسکن در کشور کمک می کند.

وی خاطرنشان کرد: بخش تولید مسکن در دوره سنتی باقی مانده که به عقب ماندگی این صنعت در کشور دامن زده است. عقب ماندگی ای که نه تنها در طولانی شدن زمان ساخت نقش دارد، بلکه در کاهش بهره وری ساخت و ساز نیز مؤثر بوده است؛ این در حالی است که ما مهندسان و دانش آموختگان دانشگاهی توانمندی داریم و می توانیم با رشد صنعتی سازی ساختمان، به فضای رقابتی تولید مسکن در منطقه برگردیم.

طرح جامع صنعتی سازی مسکن نداریم

به گفته این فعال صنعت ساختمان، یکی از مشکلات اصلی در عدم توسعه صنعتی سازی ساختمان، نبود طرح جامع تولید صنعتی مسکن است که سبب شده تا معیار و ضوابطی در زمینه توسعه صنعتی ساختمان نداشته باشیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان صنعتی ساختمان به همکاری این انجمن با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اشاره و تصریح کرد: قرار است قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) 50 هزار واحد مسکونی در نهضت ملی مسکن را با همکاری انجمن تولیدکنندگان صنعتی ساختمان احداث کند.

مشکلات صنعتی سازی ساختمان کجاست؟

در حالی برخی فعالان ساخت و ساز بر تغییر رویکرد از سنتی سازی به صنعتی سازی در احداث مسکن تأکید دارند، که برخی کارشناسان صنعت ساختمان، مشکلاتی از جمله نبود زیرساخت های لازم برای تولید گسترده ساختمان های صنعتی ساز در کشور را یادآور می شوند.

محمد رضا حجتی یک کارشناس صنعتی سازی ساختمان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: 3 چالش اصلی در این حوزه، کمبود کارخانجات تولید قطعات صنعتی مسکن، نبود تجهیزات به روز در این حوزه و نیز گران تر تمام شدن تولید صنعتی مسکن است.

وی یادآور شد: تولید انبوه مسکن به روش صنعتی و افزایش تیراژ تولید می تواند چالش گرانی را تا حدودی برطرف کند؛ ضمن اینکه اتمام ساخت و ساز در زمان کوتاه، یکی از الگوهایی است که در بلند مدت به جبران هزینه ها کمک می کند.

جزئیات صنعتی سازی 50 هزار واحد نهضت ملی مسکن

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات