رییس نظام مهندسی ساختمان: قانون کمیسیون ماده 100 اصلاح می ‎شود

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: قانون کمیسیون ماده 100 اصلاحیه ای دارد که در دست پیگیری است و تا اوایل سال آینده تعیین تکلیف می شود.

زمان مطالعه 5 دقیقه

رییس نظام مهندسی ساختمان: قانون کمیسیون ماده 100 اصلاح می ‎شود

احمد خرم روز چهارشنبه در حاشیه سفر به خراسان جنوبی در نشست خبری افزود: از زمانی که معاون عمرانی وزیر کشور بودم این مساله را دنبال کردم و قانون شهرداری ها مربوط به کمیسیون ماده 100 در برخورد با تخلفات ساخت و سازها بازدارنده نیست و باید اصلاح شود.

وی بیان کرد: در این قانون یک کلمه که شهرداری «می تواند» باید اصلاح شود که «مکلف» است تا از گسترش تخلفات و پرداخت جریمه اندک برای تخلفات ساختمانی جلوگیری شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: اصلاحیه قانون کمیسیون ماده 100 در دولت انجام شده و بعد از 43 سال به نتیجه رسیده که پیش بینی ما این است این موضوع اوایل سال آینده تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه صدور پروانه در تهران به طور میانگین یک سال طول می کشید افزود: جلسات مشترکی بین سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران برگزار کردیم که در گام اول این مدت به سه ماه کاهش یافت و پیگیری و تلاش ها ادامه دارد که بتوانیم این مدت را به یک یا نهایت 2 هفته کاهش دهیم.

خرم با بیان اینکه معابر و عرض معابر باید جدی گرفته شود گفت: کمیسیون ماده 5 به هیچ وجه نباید از استانداردها و ضوابط کوتاه بایید به خصوص در شهر بیرجند که بعید است زمین برای توسعه داشته باشد.

وی اظهار داشت: در همه امور از جمله ساختمان دچار عدم تعادل هستیم و از آنجایی که ساختمان پیشتاز توسعه است اگر به موانع برخورد کند مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه بدنه شهری قابل قبولی در بیرجند است افزود: طراحی تابلوها بسیار عالی است زیرا شلوغ نبوده و نوشته ها استاندارد است، از رنگ های ملایم و دلنواز استفاده شده است.

وی گفت: باید مسوولان شهری نزدیک شدن به استانداردهای تاسیسات شهری را لحاظ کنند اگرچه وضعیت بیرجند از برخی شهرها بهتر است و نشان می دهد که مهندسی شهری دقیقی دارید.

خرم با اشاره به آثار کار مهندسی در ساختمان ادامه داد: در زلزله رودبار شاهد خسارت جانی و مالی فراوان بودیم ولی در زلزله بم آمار کشته ها کمتر بود.

وی با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه خسارت ها نسبت به زلزله بم کمتر شد گفت: ساختمان هایی که مقررات را رعایت کرده بودند سرپا ایستادند و قربانی و خسارت ملی هم خیلی کمتر شد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: اگر کوتاهی مهندسین ساختمان یک انسان را قربانی کند مثل اینکه همه انسان ها را قربانی کرده لذا مسئولیت ناظران ساختمان اهمیت به سزایی دارد.

وی افزود: رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط و مقررات شهرسازی و مفاد طرح های تفصیلی و عالی از سوی تمامی دستگاه های دولتی، شهرداری ها، سازندگان، مهندسین ، بهره برداران و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی با بخش ساختمان به عنوان اصل حاکم بر تمامی روابط و فعالیت ها الزامی است.

خرم اظهار داشت: فراهم ساختن زمینه همکاری کامل میان وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها، تشکل ها و صنوف هم الزامی است و در قانون نیز بیان شده است.

وی گفت: خراسان جنوبی منطقه ای کم جمعیت با 12 هزار مهندس است لذا از این ظرفیت به خوبی باید استفاده کرد و با آموزش و سازماندهی در راستای کاهش تلفات حوادث طبیعی بهره برد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر لزوم آموزش مهارتی مهندسان تاکید کرد و گفت: آموزش عملی و تئوری منطبق بر مسایل فنی و اجرایی کف کارگاه مهندس را برای آینده کشور می سازد.

وی افزود: سال 97 و 98 هر سال هزار میلیارد تومان بودجه برای آموزش مهارتی اختصاص یافته ولی یک ریال آن تخصیص پیدا نکرده است.

خرم با بیان اینکه 600 هزار مهندس ساختمان در کشور وجود دارد اظهار داشت: جلب مشارکت مهندسان و صاحبان حرفه ها و صنوف ساختمانی در قانون دیده شده تا در طرح های توسعه کشور همکاری کنند.

وی گفت: تعریفی که از سازمان نظام مهندسی یک موسسه غیردولتی و غیرانتفاعی بوده به معنای این نیست که فعالیت اقتصادی نداشته باشد و موضوع غیرانتفاعی بودن این سازمان مانعی برای آموزش شده لذا نیاز به ردیف بودجه دولتی دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اضافه کرد: نیاز است روی استانداردهای بومی سازی ساختمان بیشتر برنامه ریزی صورت گیرد تا شرایط آب و هوایی هر منطقه در ساختمان لحاظ شود.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: درخصوص بومی سازی ساخت و سازها و نما به زودی کارگروهی در استانداری تشکیل خواهد شد تا متناسب با هر شهر برنامه ریزی لازم انجام شود.

جواد نوری زاده اظهار داشت: معمولا نظام مهندسی به عنوان یک سازمان تجاری نگریسته می شود اما در خراسان جنوبی گام های خوبی برداشته شده و امروز هماهنگی خوبی بین دستگاه ها و نظام مهندسی وجود دارد.

وی افزود: شرح وظایفی که برای سازمان نظام مهندسی ساختمان تعریف شده در راستای منافع عمومی است لذا امیدواریم این هماهنگی بین دستگاه ها و سازمان مهندسی ادامه داشته باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی نیز گفت: مهندسین دارای صلاحیت این سازمان طراحی، نظارت و اجرای ساخت و سازها را به عهده دارند تا شاهد نتیجه مطلوب در صنعت ساختمان باشیم.

عباس عامری با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی موظف به رعایت قوانین و مقررات ملی ساختمان است اظهار داشت: در نهایت تمامی قوانین و مقرارت برای این است که به امنیت و آسایش یک محل سکونت برسیم.

وی با اشاره به وجود برخی چالش ها در حوزه نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد: ناهماهنگی های بین دستگاها و نبود زیرساخت مناسب از جمله این چالش ها است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی بر الزامی بودن استفاده از مجریان ذیصلاح تاکید کرد و گفت: مجریان ذیصلاح از حدود 15 سال پیش در خراسان جنوبی به کار گرفته شدند و برای ساختمان های دارای اهمیت استفاده از این مهم الزامی شد اما وجود برخی ناهماهنگی های بین دستگاهی در استان باعث شده که عده از اجرای آن سرباز بزنند.

وی افزود: هزینه ای که از نگاه مردم به مهندس ناظر، طراح و مجری پرداخت می شود در مقابل سرمایه مسکن بسیار ناچیز است.

رییس نظام مهندسی ساختمان: قانون کمیسیون ماده 100 اصلاح می ‎شود

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات