پیشنهاد ساخت واحدهای 60 متری در نهضت ملی مسکن

رییس کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به پیشنهاد ساخت واحدهای 60 متری در نهضت ملی مسکن، گفت: 37 درصد مردم اجاره نشین هستند.

زمان مطالعه 4 دقیقه

پیشنهاد ساخت واحدهای 60 متری در نهضت ملی مسکن

جمشید برزگر با اشاره به برنامه دولت برای ساخت 4 میلیون واحد در قالب نهصت ملی مسکن، اظهار کرد: انتظار بخش خصوصی آن است که دولت و وزارت راه اقدام به ساخت این واحدها نکند و احداث واحدهای مسکونی را به بخش های خصوصی (انبوه سازان حرفه ای و صاحب صلاحیت) واگذار کند.

وی با اشاره به پیشنهادات انبوه سازان برای اجرای نهضت ملی مسکن، ادامه داد: پیشنهاد داده ایم دولت سیاستگذاری و نظارت کرده و بخش خصوصی اقدام به ساخت و ساز کند. با این کار عملا مشکلاتی که در بخش مسکن مهر وجود داشت برطرف می شود و در نهضت ملی مسکن با تجربه منفی ساخت انبوه مسکن در طرح های قبلی مواجه نخواهیم بود.

وی تاکید کرده است: ضرورت دارد تا در ساخت واحدهای مسکونی از افراد صاحب صلاحیت و حرفه ای در زمینه ساخت و ساز که شامل اعضای انجمن های انبوه سازان کل کشور است و طی سالیان تجربه و سرمایه کافی دارند استفاده شود.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به این که 37 درصد مردم مستأجر هستند، گفت: مشکلات مستاجران در کلانشهرها و مراکز استان ها بیشتر است و حتی در برخی از شهرها درآمد ماهانه مساوی اجاره ای است که پرداخت می کنند.

برزگر ادامه داد: انجمن های انبوه سازان کشور به عنوان بخش خصوصی، حرفه ای و صنفی که برای خود نیز مسئولیت اجتماعی قائل است آمادگی دارد تا در نهضت ملی مسکن به عنوان بازوی فکری، مشورتی و اجرایی، مشارکت داشته باشد و در زمینه ساخت واحدهای اجاره ای نیز پیشنهاداتی ارایه کرده است.

وی با یادآوری این که در بسته پیشنهادی انبوه سازان به وزیر راه، راهکارهای مختلفی برای حضور انبوه سازان با عقد تفاهم نامه کلی در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: در یکی از بندها پیشنهاد داده ایم تا الگوی ساخت مسکن تغییر کند و واحدهای مسکونی از 60 تا 75 متری احداث شود.

به گفته برزگر، برای دهک های 4 تا 7 نیز پیشنهاد شده است تا تفاهم نامه ای امضا شود و متقاضیان واقعی خودشان پروژه ها را انتخاب کنند و سرمایه و آورده خود را به تناسب ساخت وارد پروژه کنند تا در زمانبندی مقرر واحدهای مسکونی را تحویل بگیرند. واجدان شرایط یا از تسهیلات یارانه ای استفاده می کنند یا با توجه به درآمد بازپرداخت تسهیلات را با سود 18 درصد در زمان مقرر پرداخت خواهند کرد.

وی تاکید کرد: اجرای طرح نهضت ملی مسکن با افراد دارای صلاحیت حرفه ای، صنفی و متعهد قابل انجام است. همچنین در پیشنهاد ارایه شده، برای زمین های برخوردار نیز وزارت راه و شهرسازی با مجموعه کانون انبوه سازان می تواند در قالب مشارکت توسط هیئت کارشناسی قیمت گذاری کند.

اجرای ناقض نهضت ملی مسکن فاجعه بار است

سیدمحمد مرتضوی عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان با اشاره یه این که از تغییر شرایط، رویکرد فعلی و تغییری که در نگاه به حوزه مسکن ایجاد شده استقبال می کنیم، گفت: کمبود قابل توجهی در حوزه مسکن داریم که باید تلاش برای عرضه و جبران آن داشته باشیم. اینکه کمبود مسکن در کشور به چه شیوه ای باید جبران شود موضوعی است که قابل تامل است. اساسا در اجرای طرح هایی با این حجم، سرعت و شتاب در سال های اولیه اجرای طرح می تواند تبعات منفی زیادی داشته باشد. ضمن آنکه معتقدیم که با ظرفیت هایی که هم اکنون در کشور در تولید مصالح و نیروی کار و داریم حصول نتیجه با صرف حوصله و برنامه جامع و مدون با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و انبوه سازان میسر است.

وی با توجه به تجربیات انبوه سازان در تولید مسکن انبوه، تاکید کرده است: در صورت ناموفق بودن نهضت ملی مسکن و اجرای ناصحیح می تواند ابعاد فاجعه باری داشته باشد و به همین خاطر باید به تمامی جزئیات آن به درستی توجه شود. همچنین نیاز است تا در سال های اولیه اجرای طرح با شتاب کمتری حرکت کنیم و بتدریج به هدف یک میلیون واحد مسکونی در سال دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: ضرروتی ندارد تا برنامه تولید 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال عملیاتی شود؛ تولید واحدها و جبران کسری ها می تواند در طول 10 سال اتفاق بیفتد همانطور که در طرح جامع مسکن نیز دوره های اجرای طرح ها دوره های طولانی مدت تر و 10 ساله بوده است.

وی تصدی گری دولت را طی سالیان متمادی در بسیاری از حوزه ها از جمله بازار مسکن آفت اقتصاد کشور برشمرد و افزود: اینکه گفته می شود بخشی از ساخت مسکن به خارجی ها واگذار شود و ساخت مسکن توسط شرکت های خارجی با کمتر از تولید داخل احداث خواهد شد انتظارات مردم را در حوزه مسکن بالا می برد و از آنجاییکه واقعی نیست، مطالباتی را در جامعه ایجاد می کند که خود می تواند سبب یکسری نارضایتی ها و بازتاب های منفی اجتماعی بشود.

وی بیان کرد: فولاد، سیمان و سایر نهاده های ساختمانی نیازمند کشف قیمت نیستند و واقعیت های امروز است. دستمزدها و حتی نرخ سود بانکی مواردی است که مشخص است بنابراین قیمت تمام شده مشخص است و تخمین آن موضوع دشواری نیست.

پیشنهاد ساخت واحدهای 60 متری در نهضت ملی مسکن

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات