میانجی‌گری مجلس در کشمکش مالیات خانه های خالی

اختلاف بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی درباره نحوه معرفی واحدهای خالی از سکنه ظاهرا با نظر کمیسیون اصل 90 مجلس به آنجا ختم شده که یک سامانه امن تحت نظر وزارت ارتباطات ایجاد و اطلاعات واحدهای مسکونی در آن درج شود.

زمان مطالعه 3 دقیقه

میانجی‌گری مجلس در کشمکش مالیات خانه های خالی

در حال حاضر امکان درج اطلاعات سکونتی در سامانه املاک و اسکان وجود ندارد و رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ گفته است که به زودی این سامانه مجددا راه‌اندازی خواهد شد.

از طرف دیگر ماه‌هاست که بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی کشمکشی درخصوص نحوه معرفی واحدهای خالی از سکنه ایجاد شده است. وزرات راه می‌گوید که اطلاعات 2.3 میلیون خانه خالی را به سازمان امور مالیاتی داده اما این سازمان اعلام می‌کند که این اطلاعات را دریافت نکرده است.

از آن‌جا که اطلاعات به صورت دستی و در قالب سی‌دی تحویل سازمان امور مالیاتی شده، سازمان امور مالیاتی ترجیح می‌دهد که این اطلاعات را در قالب سامانه دولتی دریافت کند.

طبق آخرین پیگیری‌ها کمیسیون اصل 90 مجلس حق را به سازمان امور مالیاتی داده و اعلام کرده که به دلیل پایین بودن ضریب امنیت سامانه املاک و اسکان در پی حمله سایبری تابستان امسال که به توقف دو ماهه این سامانه منجر شد، سامانه‌ای امن با محوریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شود. تا کنون چنین سامانه‌ای طراحی و به وزارت راه و شهرسازی تحویل نشده است.

مجوز ایجاد یک سامانه جدید قرار است توسط مجلس ارایه شود. دفعه قبل این مجوز از سوی ستاد ملی کرونا که مصوبات آن حکم قانون را دارد ارایه شده بود.

مالیات خانه‌های خالی در حالی هنوز اندر خم ایجاد سامانه واسط بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالی است که طبق قانون بودجه 1401 باید مالیات خانه‌های خالی تا پایان بهمن ماه اخذ شود و خرید و فروش ملک از آن تاریخ به بعد مستلزم کسب رقم تعیین شده مالیات در مفاصا حساب سازمان امور مالیاتی است. اما در شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد که مالیات بر خانه‌های خالی به این زودی محقق شود.

جریمه ای که برای خانه های خالی در نظر گرفته شده چقدر است؟

بر اساس قانون هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای 100 هزار نفر که به استناد سامانه املاک و اسکان بیش از 120 روز ساکن نداشته باشد در سال اول مشمول شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم 12 برابر و سال سوم 18 برابر مالیات متعلقه می شود.

مالیات متعلقه در واقع مالیاتی است که به خانه های اجاره ای تعلق می گیرد. طبق قانون واحدهای بالای 150 متر در تهران و بالای 200 متر در شهرستانها که اجاره داده می شوند مشمول مالیات هستند. بدین صورت که تا 3 میلیون تومان درآمد اجاره مشمول 15 درصد، بین 3 تا 10 میلیون مشمول 20 درصد، بین 10 تا 25 میلیون شامل 25 درصد، بین 25 تا 100 میلیون تومان مشمول 30 درصد و بالاتر از 100 میلیون تومان شامل 35 درصد مالیات خواهد شد.

بنابراین گزارش، مردادماه 1399 سامانه املاک و اسکان به منظور شناسایی وضعیت واحدهای مسکونی کشور به مرحله اجرا رسید. شهریورماه سال گذشته وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که 1.3 میلیون خانه خالی را شناسایی و برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده است. قرار بود سازمان امور مالیاتی از مردادماه نسبت به اخذ مالیات از این واحدها اقدام کند که هنوز عملیاتی نشده است. از 19 فروردین ماه 1400 نیز طبق اصلاحیه ماده 54 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب آذرماه 1399 به خانوارها اعم از مالک و مستاجر دو ماه مهلت داده شد تا نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی خود اقدام کنند که این زمان تا پایان مهرماه 1400 تمدید شد. قانون، تنبیهاتی برای کسانی که این کار را انجام ندهند در نظر گرفته است.

بر اساس بند 7 از تبصره 8 اصلاحیه ماده 54 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، یارانه و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی و بسیاری دیگر از خدمات را صرفا با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی افراد در سامانه املاک و اسکان کشور ارایه کنند.

میانجی‌گری مجلس در کشمکش مالیات خانه های خالی

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات