ساخت مسکن اقدام ملی در خراسان جنوبی برعهده متقاضیان است

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ساخت اکثر واحدهای طرح اقدام ملی مسکن به‌خصوص در شهر بیرجند برعهده متقاضیان است و باید پس از اخذ پروانه ساخت اقدام کنند.

زمان مطالعه 4 دقیقه

ساخت مسکن اقدام ملی در خراسان جنوبی برعهده متقاضیان است

وحید داعی روز چهارشنبه افزود: از آنجایی که هیچ شرکتی قیمت پیشنهادی دولت را برای ساخت واحدهای طرح اقدام ملی در این استان نپذیرفته مطابق بخشنامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی واگذاری به‌صورت گروهی انجام شده است و خود متقاضیان باید ساخت واحدها را انجام دهند.

وی بیان کرد: وام 100 میلیون تومانی برای ساخت این واحدها در نظر گرفته شده بود که رقم وام در مراکز استان‌ها به 350 میلیون تومان و سایر شهرها به 300 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: زمان افزایش تسهیلات بانکی برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن را بانک مسکن باید مشخص کند و موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات نیز باید در مرکز بررسی و از سوی وزارتخانه به سراسر کشور ابلاغ شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه از شروع این طرح در دولت قبل هیچ قیمت مشخص و تعیین شده‌ای نبوده به‌صورت مکرر اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که واحدها براساس قیمت تمام‌شده واگذار می‌شود.

داعی درباره درخواست انصراف برخی متقاضیان اظهار داشت: طبق بخشنامه وزارت راه و شهرسازی انصراف از طرح برای افرادی که قرارداد واگذاری با آنها منعقد شده با معرفی جایگزین امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: از مجموع 400 هزار واحد مسکونی ابلاغی طرح اقدام ملی مسکن در سراسر کشور سهمیه استان خراسان جنوبی 2 هزار و 450 واحد بوده که هزار و 383 واحد در شهرهای بالای 100 هزار نفر و هزار و 67 واحد در شهرهای زیر 100 هزار نفر پیش‌بینی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: با وجود سهمیه ابلاغی هزار و 383 واحد در شهرهای بالای 100 هزار نفر، اراضی برای بهره‌مندی سه هزار و 727 واحد به مساحت 36 هکتار در استان تامین شد که تا مهر امسال سه هزار و 227 واحد دارای قرارداد ساخت شده‌ است.

وی افزود: در شهرهای زیر 100 هزار نفر نیز اراضی به میزان 50.5 هکتار برای ساخت سه هزار و 416 واحد تامین شده است که در حال حاضر در این شهرها نیز 2 هزار و 523 واحد، قرارداد ساخت دارند.

داعی بیان کرد: تاکنون 2 هزار و 77 واحد در استان خراسان جنوبی وارد فاز اجرا شده و علاوه بر این اقدامات، 282 واحد برای بهره‌مندی مددجویان کمیته امداد، اراضی به‌صورت رایگان واگذار شده که حدود 3.7 هکتار در سطح استان است.

وی با اشاره به ثبت‌نام 15 هزار و 89 نفر از خراسان جنوبی در سامانه طرح اقدام ملی مسکن گفت: از این تعداد پنج هزار و 371 نفر واجد شرایط شناخته شدند، پنج هزار و 339 نفر تاکنون اقدام به افتتاح حساب در بانک مسکن و پنج هزار و 189 نفر اقدام به واریز وجه کرده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: اکنون هزار و 527 واحد در مرحله اتمام فونداسیون، 526 واحد در مرحله اسکلت و 190 واحد در مرحله اجرای سقف است.

وی بیان کرد: 2 هزار و 140 واحد مستقر در سایت 27 هکتاری شهر بیرجند نیز در مرحله اخذ پروانه است و تاکنون هفت هزار و 122 متقاضی از شهر بیرجند در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 2 هزار و 376 متقاضی تایید نهایی شده‌اند.

داعی گفت: اراضی تخصیصی در مرکز استان تاکنون سه هزار و 227 واحد بوده که 60 واحد دارای 63 درصد و 720 واحد دارای 15 درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی همچنین به آغاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: تاکنون 32 هزار و 486 نفر در 25 شهر استان در سامانه این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و در مرحله پالایش و بررسی واجد شرایط بودن هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه از این تعداد 14 هزار و 238 نفر مربوط به شهر بیرجند هستند افزود: در حال حاضر جز در شهر بیرجند در سایر شهرهای استان جانمایی اراضی برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن انجام شده است.

طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن سال گذشته اجرا و مقرر شد 400 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود که از این تعداد 200 هزار واحد در شهرهای جدید، یکصد هزار واحد در بافت‌های فرسوده شهری و یکصد هزار واحد در شهرهای کوچک است.

آبان پارسال همزمان با سراسر کشور قرارداد واگذاری 2 هزار و 283 قطعه زمین برای واحدهای مسکونی استان خراسان جنوبی به‌صورت گروهی انجام شد و متقاضیان طرح اقدام ملی در استان به 156 گروه پنج، چهار و سه نفره تقسیم‌بندی شدند که این قراردادها برای ساخت مسکن ملی به گروه‌های مربوطه واگذار شد.

بعد از واگذاری قرارداد زمین، این گروه‌ها باید نسبت به تهیه نقشه، اخذ پروانه و ساخت و ساز مسکن اقدام کنند.

همچنین ثبت‌نام‌ متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن که در دولت سیزدهم اجرایی شد، از روز چهارشنبه 28 مهر امسال در سامانه ثمن (saman.mrud.ir) آغاز شد و تاکنون بیش از 32 هزار نفر در 25 شهر استان متقاضی این نوع مسکن شده‌اند.

سامانه ثمن یک ماه پس از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن توسط رییس جمهوری، راه‌اندازی شد که براساس آن متقاضیان مسکن با رعایت چهار شرط تاهل یا سرپرست خانوار بودن، عدم مالکیت بخش خصوصی، استفاده نکردن از امکانات دولتی از ابتدای انقلاب در بخش زمین و مسکن و پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا، امکان ثبت‌نام در سامانه را دارند.

ساخت مسکن اقدام ملی در خراسان جنوبی برعهده متقاضیان است

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات