قصور مدیران در ساماندهی حاشیه شهر کرمان پیگیری قضایی می‌شود

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: پیگیری قاطع قضایی مرتبط با قصور مدیران در ساماندهی مناطق حاشیه ای شهر کرمان به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

زمان مطالعه 7 دقیقه

قصور مدیران در ساماندهی حاشیه شهر کرمان پیگیری قضایی می‌شود

یدالله موحد روز سه شنبه در چهارمین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در سال جاری با تاکید بر لزوم تشکیل کمیته ویژه ساماندهی منطقه حاشیه ای 14 معصوم با حضور مسئولان شهرداری، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، فرمانداری، معاون عمرانی استانداری، ثبت اسناد و با نظارت مستقیم سازمان بازرسی افزود: مگر می شود قبول کرد منطقه ای با این وضعیت 30 سال در حاشیه شهر کرمان وجود داشته باشد و هر روز به مشکلات آن افزوده شود، اما دستگاه های مسئول در این زمینه کاری انجام ندهند؟ وی بر تبیین تکالیف هر یک از دستگاه ها به منظور ساماندهی مناطق حاشیه نشین از جمله منطقه 14 معصوم تاکید کرد و ادامه داد: مدیران باید بر مبنای ادای مسئولیت و اجرای وظایف خود و نیز جبران کاستی هایی که تاکنون رخ داده به این موضوع ورود و اقدامات را به شکلی شجاعانه پیگیری کنند زیرا با اقدامات محافظه کارانه نمی توان کاری را در این حوزه پیش برد.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان یادآور شد: موضوع نگران کننده این است که میزان قابل توجهی از اراضی دولتی در منطقه 14 معصوم تصرف شده و در این اراضی ساخت و سازهای غیرمجاز نیز انجام شده؛ در این میان سوال اصلی این است که دستگاه های مربوطه در ساماندهی وضعیت این منطقه چه طرحی را در دستور کار دارند؟ موحد تاکید کرد: مدیریت شهری به شکل کنونی موجب افزایش حاشیه نشینی و تصرف اراضی دولتی شده و روز به روز این مشکل پیچیده تر خواهد شد؛ از این رو دستگاه قضایی بر مبنای نقش مطالبه گری از باب حفظ حقوق عامه و حفظ حقوق بیت المال ورود کرده و اقدامات این حوزه را با حساسیت و جدیت پیگیری می کند. وی تصریح کرد: در ابتدا فرصتی به دستگاه های مربوطه می دهیم که چاره اندیشی کنند و هرکجا نیاز باشد، پشتیبانی لازم را نیز انجام خواهیم داد و پس از آن با هرگونه قصور در این زمینه از باب ترک فعل برخورد خواهیم کرد. رییس کل دادگستری استان کرمان ضمن اشاره به این مطلب که به منظور مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق حاشیه نشین کرمان بسیاری از آرای کمیسیون ماده 100 با همکاری قضات شجاع دستگاه قضایی صادر شده اما حتی یک مورد از آن اجرایی نشده است، تاکید کرد: اگر مسائل زیربنایی و مهم 14 معصوم انجام نشود، نمی توان به سایر مسائل از جمله بهسازی معابر، مقابله با انشعابات غیرمجاز ، برخورد با زمین خواری و ... پرداخت. موحد به تجربه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در ساماندهی منطقه حاشیه نشین محله صنعتی نیز اشاره و بیان کرد: به منظور ساماندهی منطقه 14 معصوم نیز باید تکالیف هر یک از دستگاه ها مشخص و در بازه زمانی معقول و منطقی انجام شود .

وی یادآور شد: در سال های گذشته اراده ای جمعی به منظور مقابله با حاشیه نشینی در کرمان شکل گرفت و با همکاری تمامی سازمان های مربوطه، اقدامات بسیار خوبی انجام شد که تداوم این اقدامات می تواند وضعیت شهری کرمان را بهبود بخشد. رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که مشکل اصلی در ساماندهی منطقه 14 معصوم ناشی از خلاء اراده است، تاکید کرد: دستگاه های نظارتی باید همراهی و پشتیبانی کنند تا این مشکلات برطرف شود. موحد خاطرنشان کرد: باید با بازخوانی اقدامات انجام شده در سال های گذشته در مبارزه با زمین خواری، تکالیف و مسئولیت سازمان ها مشخص شود و دستگاه قضایی نیز از باب مدعی العموم ورود می کند و هر دستگاهی که وظیفه خود را انجام نداده باید پاسخگو باشد. وی در ادامه بر حضور شخص مدیران دستگاه های اجرایی به منظور تدوین برنامه جامع مقابله با حاشیه نشینی و ساماندهی مناطق حاشیه نشین از جمله منطقه 14 معصوم تاکید کرد و گفت: در این زمینه به دنبال حل مشکلات استان هستیم و مدیران باید با حضور خود زمینه ای را فراهم کنند که مسئولیت های قانونی آنها در سریعترین زمان ممکن و با استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود اجرا شود. وی تاکید کرد: در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان به دنبال تصمیم گیری و تصمیم سازی برای حل مشکلات هستیم و از این رو حضور شخص مدیران مورد تاکید است. وی وضعیت کنونی شهر کرمان را حاصل برخی قصور انجام شده در گذشته دانست و تاکید کرد: در گذشته همین گونه عمل کرده ایم که این وضعیت شهر ماست.

پایگاه انسجام بخشی 14 معصوم کرمان مکان یابی شد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به ورود جدی و قاطعانه دستگاه قضایی به موضوع ساماندهی منطقه حاشیه ای 14 معصوم شهر کرمان گفت: پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی اجتماعی این منطقه نیز مکان یابی شده و بزودی راه اندازی خواهد شد.

سید مهدی قویدل افزود: پیرو مصوبات جلسه قبل شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، موضوع ساماندهی منطقه 14 معصوم در اولویت قرار گرفته ه در این زمینه پس از بررسی های کارشناسی وظیفه هر یک از دستگاه ها در این حوزه احصا و به آنها اعلام شده است. وی با اشاره به اینکه منطقه حاشیه ای 14 معصوم در جوار منطقه الله آباد واقع شده و اینک جمعیت آن افزون بر هفت هزار نفر است، عنوان کرد: معتادان متجاهر، وجود زباله گردها، کودکان کار و زنان معتاد، زمین های خالی و مجهول المالک، زمین خواری گسترده، نزاع های ملکی، نرخ بالای زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار، کودکان بازمانده از تحصیل، وجود کوره های قدیمی، نرخ بالای بیکاری، کودک همسری و آسیب های روانی، خرید و فروش مواد مخدر و ... از جمله مسائل و مشکلات موجود در منطقه حاشیه ای 14 معصوم است که باید نسبت به ساماندهی آنها اقدام شود. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به لزوم تعیین تکلیف دهیاری این منطقه از سوی استانداری کرمان، تاکید کرد: در منطقه حاشیه ای 14 معصوم نیاز به ایجاد ایستگاه پلیس به صورت ویژه احساس می شود و این موارد باید از سوی نیروی انتظامی مورد پیگیری قرار گیرد. قویدل بر ورود انجمن حمایت از زندانیان، بهزیستی و کمیته امداد برای حمایت از خانواده های نیازمند و آسیب دیده در این منطقه تاکید کرد و گفت: در ادامه نیز به مباحث مربوط به منظر و سیمای منطقه پرداخته می شود. وی یادآور شد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان از حدود 2 سال قبل با ورود به موضوع ساماندهی محله حاشیه ای صنعتی و تعیین نقش هر یک از سازمان ها برای ساماندهی این منطقه و نیز پیگیری اجرای مسئولیت سازمان ها در مسیر ساماندهی این منطقه تجربیات بسیار خوبی دارد و از این رو در ادامه به موضوع ساماندهی منطقه 14 معصوم ورود کرده است. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تصریح کرد: طبق تاکید ریاست کل دادگستری استان کرمان کمیته ای با حضور روسای سازمان های مسئول در ساماندهی منطقه حاشیه نشین 14 معصوم تشکیل شده که نسبت به احصای مسائل و مشکلات موجود و برنامه ریزی برای رفع آنها تا رسیدن به وضعیت مناسب، اقدام خواهند کرد.

قویدل اظهارداشت: بنا به تاکید ریاست کل دادگستری استان کرمان، هرگونه قصور مدیران و دستگاه های مسئول در انجام مسئولیت های قانونی خود برای ساماندهی منطقه حاشیه ای 14 معصوم، منجر به تشکیل پرونده قضایی از باب ترک فعل و تضییع حقوق بیت المال و ارسال آن به دادسرا خواهد شد.

منطقه موسوم به 14 معصوم که برخی به بعضی از محله های آن با عنوان شیشه گری نیز یاد می کنند از در حاشیه شهر کرمان روبه روی ترمینال مسافربری این شهر واقع شده است که به علت ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین های تصرف شده (اغلب زمین ها) زیرساخت های حیاتی وجود ندارد اما این منطقه با همین شرایط به محل زندگی افزون بر هفت هزار نفر از شهروندان تبدیل شده است.

وضعیت نابسامان زندگی مردمی که آب، برق و گاز و دیگر زیرساخت ها و نیازمندی ها را ندارند آن هم در سرمای کرمان از یک طرف و تصرف زمین های دولتی و شهرداری از سوی دیگر وضعیت پیچیده و خاصی را در این منطقه ایجاد کرده است.

قصور مدیران در ساماندهی حاشیه شهر کرمان پیگیری قضایی می‌شود

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات