جهش تولید مسکن، روزنه امید جوانان اردبیلی

داشتن مسکن برای جوانان و افراد فاقد خانه با توجه به افزایش سرسام آور قیمت مسکن به یک رویا تبدیل شده ولی آغاز اجرای طرح جهش تولید مسکن امیدواری بیشتری برای خانه دار شدن این هموطنان را در استان اردبیل ایجاد کرده است.

زمان مطالعه 10 دقیقه

جهش تولید مسکن، روزنه امید جوانان اردبیلی

بسیاری از افراد فاقد مسکن در این شرایط اقتصادی امکان خرید خانه را نداشته و حتی برخی از آنها در تامین هزینه اجاره‌خانه و رهن نیز مشکل دارند.

جابر درگاهی یک شهروند اردبیلی که 7 سال پیش ازدواج کرده در یک کارگاه تولیدی کار می‌کند و با وجود تلاش شبانه‌روزی هنوز موفق به خرید خانه نشده است، وی به ایرنا می‌گوید: خانه دار شدن یک آرزوی دست نیافتنی برای من بوده و امکان تامین و تهیه خانه با این حقوق اندک برای من مقدور نیست مگر اینکه دولت در این زمینه کمک حال ما جوانان شود.

وی افزود: قیمت مسکن در تمام نقاط اعم از مرکز و حاشیه شهر بسیار افزایش یافته و به خاطر همین نه تنها امیدی برای خانه‌دار شدن ندارم بلکه هر روز تامین اجاره‌خانه نیز برایم مشکل می‌شود.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود دولت برنامه‌ و اقدام اساسی برای کاهش قیمت مسکن تدارک ببیند تا ما هم بتوانیم صاحب خانه بشویم، البته شنیده‌ام برای طرح جهش تولید مسکن ثبت‌نام می‌کنند و امیدوارم بتوانم با ثبت نام در این طرح صاحب مسکن بشوم.

زهرا اسلامی‌فر دانشجوی رشته حقوق نیز در این باره می‌گوید: سه سال از عقدم می‌گذرد ولی به خاطر نبود مسکن هنوز اقدام به تشکیل خانواده نداده‌ام، دنبال خرید مسکن هستیم ولی به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها تا به حال موفق به خرید خانه نشدیم.

وی افزود: قیمت مسکن به اندازه‌ای بالا رفته که امکان خرید برای قشر ضعیف و جوانان مقدور نیست، برای طرح جدید جهش تولید مسکن ثبت‌نام کرده‌ایم و امیدوارم از این طریق بتوانیم صاحب مسکن شویم.

اسلامی فر ادامه داد: طرح جهش تولید مسکن طرح خوبی است ولی امید است مسئولان مربوطه در اجرای این طرح تسریع کنند تا افراد فاقد مسکن بتوانند صاحب خانه شوند.

طرح جهش تولید مسکن، از سوی دولت و با هدف خانه‌دار کردن اقشار جامعه در سال جاری ارائه گردیده و هدف نهایی آن ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی 4 سال آینده در کشور می‌باشد.

سقف تسهیلات مسکن براساس مناطق مختلف شهری و روستایی اعلام شده و قرار بر این است که تسهیلات این پروژه بر اساس قیمت تمام شده مسکن در مناطق مختلف تعیین شود.

سقف وام جهش تولید مسکن در کلان‌شهرهای بالای یک میلیون نفر 400 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها 350 میلیون تومان و در سایر شهرها 300 میلیون تومان در نظر گرفته شده است، همچنین سقف وام در روستاها 250 میلیون تومان است .

در استان اردبیل در قالب جهش تولید مسکن 80 هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود که در مرحله اول ساخت چهار هزار واحد از آن آغاز شده است که 2800 واحد مسکونی در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت و 1200 واحد در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت این استان احداث می‌شود.

در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت، واحدها در 11 سایت احداث خواهد شد.

برای تسریع روند ساخت، 460 واحد به کارگزاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، 850 واحد به تعاونی‌ها، 890 واحد به کارگزاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و 600 واحد به راه و شهرسازی واگذار شده است.

این واحدهای مسکونی در بیش از 125 هزار متر مربع زمین و در 5 طبقه ساخته می‌شوند. متوسط زیربنای مفید هر واحد 90 متر و متوسط زیربنای کل هر واحد 120 متر خواهد بود.

هزینه کل پروژه 12 هزار و 600 میلیارد ریال پیش‌بینی شده و به میزان 4 هزار و 200 میلیارد ریال تسهیلات برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

80 هزار واحد مسکونی در اردبیل احداث می‌‍شود

قرار است در قالب طرح جهش تولید سالانه 20 هزار واحد مسکونی و تا چهار سال آینده 80 هزار واحد مسکونی در استان اردبیل ساخته شود که در ابتدای کار ساخت 4 هزار واحد مسکونی در استان آغاز شده است.

رستم قاسمی وزیر مسکن و شهرسازی در سفر اخیر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان اردبیل گفت: در این استان در گام اول ساخت 40 هزار واحد مسکونی پیش‌بینی شده و اگر متقاضی بیشتر شود به میزان متقاضی اقدام به ساخت مسکن خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دولت مسکن مورد نیاز مردم را تامین می کند، اظهار کرد: براساس برنامه رئیس جمهوری مبنی بر ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال و اجرای قانون جهش تولید مسکن اقدامات لازم انجام شده است.

قاسمی افزود: برای آغاز کار ساخت 2 میلیون واحد مسکونی را در دستور کار قرار داده‌ایم و تفاهمنامه تعدادی از آنها با بنیاد مسکن، صندوق تعاون، وزارت راه و تعاون و بسیج امضا شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات آغاز شده در تولید چهار میلیون مسکن در طول چهار سال دولت سیزدهم اظهار کرد: در همه استان‌ها ادارات راه و شهرسازی در حال آماده‌باش هستند تا مسکن احداثی با کیفی‌ترین شکل تحویل مردم شود.

قاسمی افزود: به تناسب نیاز استان‌ها تولید مسکن انجام می‌شود و در کنار آن تأمین زمین، مصالح و پرداخت تسهیلات نیز با تدبیر مناسب انجام و زمینه ساخت مسکن برای گروه‌های مختلف جامعه به ویژه دهک‌های پایین فراهم می‌آید.

وی گفت: به دور از نگاه سیاسی دولت سیزدهم بنا دارد تا تولید مسکن را به تناسب نیازمندی اقشار جامعه انجام داده و به هیچ وجه در این بخش حاشیه و سیاسی‌کاری را در دستور کار قرار ندهد.

محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز سهمیه استان اردبیل را در طرح جهش تولید مسکن 80 هزار واحد اعلام کرد و افزود: در سال اول قرار است 20 هزار واحد و در مابقی سال‌ها نیز به همین تعداد مسکن تولید و تحویل شود.

وی فرآیند تولید مسکن را مناسب و مطلوب ارزیابی کرد و گفت: قرار شده است کمبود زمین با الحاق مناطقی به شهرهای جدید انجام شده و در کنار آن پرداخت تسهیلات تا 400 میلیون تومان نیز پیش‌بینی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اضافه کرد: در شهرهای زیر 100 هزار نفر نیز یک‌هزار و 200 واحد مسکن احداث خواهد شد که برای احداث آنها 86 هزار متر مربع زمین در نظر گرفته شده است.

شهرام باباخانی معاون ساختمان و مسکن راه و شهرسازی استان اردبیل هم گفت: 540 واحد مسکن احداثی در قالب طرح اقدام ملی مسکن در استان اردبیل در طرح جهش تولید مسکن ادغام شده و در این قالب تحویل داده می‌شود.

وی اظهار کرد: هر چند در طرح جهش تولید مسکن سهمیه استان اردبیل در چهار سال 80 هزار واحد پیش‌بینی شده اما ما مصمم به تکمیل 540 واحد مسکن طرح اقدام ملی هستیم که در قالب این طرح ادغام شده و متقاضیان می‌توانند از تسهیلات مناسب طرح جهش تولید مسکن استفاده کنند.

باباخانی از افزایش پرداخت تسهیلات در قالب این طرح بین 250 میلیون تومان تا 400 میلیون تومان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه متقاضیان در تأمین مبالغ آورده با مشکلاتی روبه‌رو بودند، قرار شد در قالب طرح جهش تولید مسکن به جای آورده تسهیلات بیشتری از سوی بانک‌ها پرداخت شود تا امکان جبران مبالغ اولیه به نوعی فراهم آید.

معاون ساختمان و مسکن راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: پروژه‌های نیمه‌کاره در این بخش به سرعت در حال تکمیل شدن است و هیچ‌گونه رکود و تأخیر و تعللی را در تکمیل و تحویل این واحدها شاهد نیستیم.

وی نگرانی برخی از متقاضیان مسکن را در قالب طرح اقدام ملی یادآور شد و گفت: متقاضیان نباید نگرانی از بابت تأمین آورده و پرداخت تسهیلات داشته باشند چرا که قرار شد از طریق بانک‌های عامل مبالغ بیشتری در این زمینه پرداخت شده و با تأمین زمین رایگان و سایر زیرساخت‌ها به سرعت عملیات اجرایی را در این حوزه شاهد باشیم.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل درباره اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان اردبیل افزود:این طرح که از سال گذشته مراحل اجرایی آن با ثبت‌نام 11 هزار نفر متقاضی آغاز شد ه و در مرحله اول احداث واحدهای مسکونی برای پنج هزار نفر شروع شده است.

وی اظهار کرد: تا پایان امسال 250 واحد طرح اقدام ملی مسکن در شهر اردبیل تکمیل و تحویل متقاضیان خواهد شد.

باباخانی گفت: براساس برنامه یک‌هزار و 500 واحد در شهرستان‌های استان و سه هزار و 500 واحد در شهر اردبیل احداث شده و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: این ادراه کل تمامی زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح را به صورت رایگان در اختیار پیمانکاران قرار داده و در شهرهای به غیر از اردبیل نیز این زمین‌ها به بنیاد مسکن واگذار شده تا اجرای طرح را با سرعت بیشتری انجام دهند.

باباخانی زنان سرپرست خانوار و زوجین را در اولویت بهره‌مندی از طرح اقدام ملی مسکن اعلام کرد و گفت: متقاضیان باید پنج سال سکونت شهرهای اعلام شده را داشته باشند.

زمین احداث 1500 واحد مسکونی در اردبیل تأمین شده است

یکی از اقدامات ارزشمندی که برای خانه دار شدن جوانان و قشر ضعیف در طرح اقدام ملی و جهش تولید مسکن انجام می شود ارایه زمین رایگان برای ساخت مسکن به کار گزاری ها است که منجر به استقبال مردم برای ثبت نام مسکن شده است.

فرهاد سبحانی مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل هم در این باره گفت: در شهرهای زیر 100 هزار نفر در استان اردبیل برای ساخت یک‌هزار و 500 واحد زمین رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در شهرهای زیر 100 هزار نفر که به غیر از اردبیل سایر شهرها را شامل می‌شود، در استان اردبیل ساخت مسکن بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شده که در همه 11 شهرستان استان تأمین زمین از سوی راه و شهرسازی انجام شده است.

سبحانی بیان کرد: امیدواریم با تأمین زمین برای ساخت یک‌هزار و 500 واحد عملیات احداث واحدهای مسکونی شروع شود که البته متقاضیان با ثبت‌نام در سامانه مورد نظر و با تشکیل پرونده امکان بهره‌مندی از این واحدها را خواهند داشت.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل گفت:‌ در پارس‌آباد 120 واحد، خلخال 60 واحد و مشگین‌شهر نیز 160 واحد برای احداث طرح اقدام ملی مسکن پیش‌بینی شده و مراحل اجرایی آنها اعم از صدور پروانه و توافق با شهرداری به انجام رسیده است.

سبحانی یکی از مشکلات پیش روی احداث این واحدها را کمبود زمین در مشگین‌شهر برای ساخت 160 واحد اعلام کرد و افزود: ساخت 80 واحد در مرحله اولیه و با توافق راه و شهرسازی و بنیاد مسکن آغاز شده و امیدواریم با تأمین زمین در ماه‌های آینده ساخت سایر واحدها نیز آغاز شود.وی افزود: در شهرستان‌های نمین، نیر، گرمی و سرعین مصمم به ساخت این واحدها به شکل ساخت گروهی هستیم تا با واگذاری یک قطعه زمین به چهار نفر بتوان به احداث مشارکتی واحدهای طرح اقدام ملی مسکن اقدام کرد.

سبحانی اضافه کرد: در کنار رایگان بودن زمین در صدور پروانه شهرداری 50 درصد تخفیف ارائه می‌کند و نظام مهندسی نیز در کارهای فنی با تخفیف 50 درصد به کمک متقاضیان آمده است.

وی بیان کرد: قرار بود برای کمک به ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن 150 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شود که این رقم تسهیلات به 250 میلیون تومان افزایش یافته تا شرایط سهلی را در ساخت واحدهای مسکونی شاهد باشیم.

سبحانی ادامه داد: در شهر اردبیل نیز بنیاد مسکن نسبت به آماده‌سازی شهرک اندیشه و ساخت 900 واحد مسکن ورود پیدا کرده که امیدواریم هر چه سریعتر ساخت این واحدها را شاهد باشیم.

وی اظهار کرد: در بهره‌مندی از تسهیلات بانکی طرح اقدام ملی نیاز به ضامن برای متقاضیان وجود ندارد و زمین واگذار شده برای تضمین بانکی محاسبه شده و در نظر گرفته می‌شود.

سبحانی در مورد مسکن محرومان نیز گفت: برای دهک‌های پایین جامعه که عمدتا تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند، پرداخت تسهیلات و ساخت مسکن در اولویت بنیاد مسکن قرار گرفته که سهمیه استان در این زمینه سه هزار واحد بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل گفت: 2 هزار و 500 واحد از مسکن محرومان در سال جاری واگذار شده و قرار است با تکمیل 500 واحد این مجموعه نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: عمده این واحدها در مساحت 60 متر احداث و واگذار می‌شود که امیدواریم با همکاری مجموعه‌های خیرین بتوان در ساخت و تکمیل این واحدها تلاش بیشتری را انجام داد.

شهروندان اردبیلی امیدوارند که با اجرای طرح جهش تولید مسکن جوانانی که به انتظار تامین مسکن نشسته‌اند صاحب خانه شده و از این طریق بخشی از مشکلات خود از جمله تشکیل خانواده را رفع کنند.

جهش تولید مسکن، روزنه امید جوانان اردبیلی

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات