ارزانی ۴ میلیونی وام مسکن برای متاهلان

هزینه وام مسکن در روز جاری همانند یک هفته گذشته باز هم نزولی بود. نرخ سود وام برای متاهلین به زیر ۲۲ درصد رسید و نسبت به یک یک هفته پیش ۴ میلیون تومان ارزان تر شد.

زمان مطالعه 3 دقیقه

ارزانی ۴ میلیونی وام مسکن برای متاهلان

به گزارش اقتصادنیوز، هزینه خرید اوراق تسه در 17 آبان به مانند هفته گذشته باز هم کاهش یافت. هزینه اوراق تسه پس از آنکه در روز چهارشنبه به رقمی معادل با 79 هزار تومان رسیده بود امروز با نزدیک به 2 هزارتومان کاهش به 77 هزار و 230 تومان رسید . کاهش قیمت اوراق در روزهای گذشته سبب شد تا نرخ سود وام مسکن برای متاهلین به زیر 22 درصد برسد.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد. یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می شود در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می شود. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین 240 میلیون تومان است. مجردها نیز 140 میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

هزینه خریداوراق مسکن

هر ورق از اوراق تسه در روز 17 آبان قیمتی معادل با 77 هزار و 230 تومان دارد. این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

در ادامه روند نزولی قیمت اوراق، این هزینه در روز جاری برای مجرد ها به 21 میلیون و 600 هزاز تومان و برای متاهلین به 37 میلیون و 70 هزار تومان رسید. در حالی که در روز چهارشنبه مجردها برای اخذ وام مسکن باید 24 میلیون و 88 هزار تومان و متاهلین 41 میلیون و 300 هزار تومان اوراق هزینه می کردند. این رقم در مقایسه با هفته پیش هم حدود 4 میلیون تومان کاهش نشان می دهد

جدول خرید اوراق تسه مجردها در 17 آبان 1399

نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد.

بنابر توضحیات یاد شده با کسر هزینه تهیه اوراق برای مجردین و متاهلین از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای مجرد ها به 22.04 درصد و برای متاهلین به 21.95 درصد کاهش یافت.

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که 17 آبان ماه برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با 181 میلیون و 730 هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین 337 میلیون تومان برآورد شد. این رقم در مقایسه با آخرین روز کاری قبل برای مجردها 624 هزار تومان افت داشت و برای متاهلین نیز 1 میلیون و 71 هزار تومان کاهش ثبت کرد.

جدول خرید اوراق تسه متاهلین در 17 آبان 1399

ارزانی ۴ میلیونی وام مسکن برای متاهلان

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات