احتمال وجود گسل جدیدی در محدوده شهر بم

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان‌ کرمان می‌گوید: طی بررسی‌ها در جریان زلزله سال 82 بم مشخص شد گسل‌هایی که از قبل پیش‌بینی شده بودند تاثیری دروقوع زلزله آن زمان نداشتند و از طریق گسل دیگری رخ داده که احتمال می دهند این گسل در محدوده داخلی شهر وجود داشته باشد.

زمان مطالعه 6 دقیقه

احتمال وجود گسل جدیدی در محدوده شهر بم

رضا حافظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه تدقیق (دقت کردن) و تعیین گسل های شهر بم افزود: در این جلسه درباره طرح های تفصیلی بم، تهیه نقشه گسل های این شهر، مباحث مرتبط با تهیه این طرح ها و نیز مسائل و مشکلاتی که در تامین مالی این پروژه ها وجود دارد بحث و تبادل نظر شد.

معاون معماری و شهرسازی راه و شهرسازی استان کرمان بیان کرد: مقرر شد مکاتباتی با وزارت راه و شهرسازی درخصوص تامین اعتبارات و کمک ها در خصوص این پروژه ها انجام شود همچنین از شورای شهر و شهرداری درخواست شد با کمک فرمانداری در بحث تامین اعتبار مالی این پروژه ها کمک کنند.

مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی متولی تعیین گسل هاست

حافظی ادامه داد: مطالعات مختلف بررسی و خط و خطوط متفاوتی ارائه شد؛ در طرح جامع هم این مطالعات منعکس شده است اما متولی تخصصی تعیین و تدقیق گسل ها در محدوده شهرها مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی است که باید تحقیقات و مطالعات بوجود آمده را پیگیری کند و تدقیق گسل ها را انجام دهد.

به گفته وی طی انعقاد قراردادی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و دفتر جنوب شرق که در کرمان مستقر است این موضوع را انجام داده و آنچه در بررسی های مرکز تحقیقات به نتیجه نهایی می رسد به عنوان محدوده و حریم گسل قانونی و رسمی اعلام می شود.

حافظی می گوید بعد از اعلام قانونی محدوده و حریم گسل ها، مشاور طرح تفصیلی آنها را روی نقشه پیاده سازی می کند و به تناسب محدوده و حریم و نوع خطرپذیری که خواهد داشت پیشنهادهای خود را درباره ضوابط نحوه ساخت و ساز در این محدوده و حریم گسل ها ارایه خواهد داد.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان اظهارامیدواری کرد در سال های آینده اتفاقی رخ ندهد یا اگر اتفاقی رخ داد با کمترین آسیب و صدمه باشد.

وی درباره ساختمان هایی که در حال حاضر ساخته شده اند نیز توضیح داد: نحوه مقاوم سازی و ایمنی این ساختمان ها که چطور می توانند مقاوم سازی شوند در مطالعات پیش رو ذکر خواهد شد.

طرح تفصیلی و تدقیق گسل ها کُند پیش رفته است

حافظی درباره طرح تفصیلی شهر بم نیز تاکید کرد: قرارداد طرح جامع شهر بم سال 89 بسته شد و متاسفانه تهیه و تصویب آن به طول انجامید؛ در سال 97 این طرح به شهرداری ابلاغ، همچنین بعد از تامین اعتبار برای طرح تفصیلی بم، در سال 99 قرارداد این طرح نیز منعقد شد و از آن زمان مشاور در حال انجام مطالعات کتابخانه ای و برداشت های میدانی است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی کرمان خاطرنشان کرد: قرارداد تهیه طرح تدقیق گسل های بم سال 98 بسته شد و این طرح هم به دلیل مشکلات تامین اعتبار مالی به کُندی پیش رفت؛ همچنین حدود 50 درصد مطالعات کتابخانه ای و بخشی از مطالعات میدانی آن انجام شده است.

ظرف 6 ماه طرح تدقیق گسل ها تکمیل می شود

به گفته حافظی با تامین اعتبار کامل ظرف مدت 6 ماه آینده طرح تدقیق گسل ها به نتیجه می رسد و مطالعات در اختیار مشاور طرح تفصیلی قرار خواهد گرفت که می تواند روی نقشه ها و طرح کالبدی شهر پیاده سازی شود.

اعتبار طرح تفصیلی بم

وی اظهارداشت: بیش از 2 میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار برای طرح تفصیلی شهر بم در نظر گرفته شده که از طریق شرکت مادر تخصصی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی تامین خواهد شد.

این مسئول افزود: اعتبارات اولیه این طرح تامین شده است و پرداخت قسط اول آن در دو هفته آینده صورت می گیرد.

وظیفه دولت تامین مسکن است

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی کرمان درباره طرح اقدام ملی مسکن نیز گفت: وظیفه دولت تامین، عرضه و تولید مسکن در سطح کشور است؛ طرح اقدام ملی مسکن و همچنین طرح جدید جهش مسکن با فرمان رئیس جمهوری و طبق منویات مقام معظم رهبری در دولت جدید اجرایی می شود و ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال در سطح کشور در قالب آن صورت می گیرد.

الحاق 73 هکتار زمین به شهر بم

حافظی تصریح کرد: با توجه به اینکه در محدوده شهر بم زمین دولتی برای اختصاص به این طرح ها وجود نداشت مشاور مطالعاتی را برای در نظرگرفتن زمینی متناسب انجام داد و 73 هکتار زمین در محدوده جنوب جاده بم بلوار خلیج فارس برای طرح های مسکن درنظر گرفته شده است که کارهای تصویب طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری در حال پیگیری و تصویب است.

به گفته وی طرح جهش تولید مسکن در ادامه روند طرح اقدام ملی مسکن قرار دارد و تمامی افرادی که در سال های آینده متقاضی تامین مسکن باشند برای آنها نیز زمین تامین خواهد شد.

معاون معماری و شهرسازی راه و شهرسازی کرمان افزود: تامین زمین و بررسی کارشناسی برای به دست آوردن زمین های مورد نیاز هنوز در حال انجام است و زمین های مستعدی را به عنوان بانک زمین بررسی خواهیم کرد.

جلوگیری از ساخت و ساز در حریم گسل ها

عضو هیات علمی بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این جلسه درباره تعیین حریم و تدقیق گسل های بم گفت: با توجه به زلزله سال 82 باید از ساخت و ساز روی حریم گسل ها خودداری به عمل آید؛ همچنین بزودی مرکز تحقیقات تعیین حریم انجام می دهد و وجود گسل را در محدوده شهر بم مشخص می کند.

محمد محمدحسنی درباره تداخل این طرح با طرح تفصیلی بم افزود: طبق بند "ض" ماده 14 قانون مدیریت بحران طرح های تفصیلی باید با توجه به اعلام نظر براساس طرح تدقیق گسل ها بازنگری شود و در ابتدا باید تعیین حریم رخ دهد.

500 میلیون تومان تامین اعتبار طرح تدقیق گسل ها

وی درباره طرح تدقیق و تعیین گسل های بم نیز بیان کرد: برآورد مالی این پروژه حدود 500 میلیون تومان است که با توجه به مشکلات مالی وزارت راه و شهرسازی انتظار می رود مجموعه شهرستان بم برای تامین این مبلغ همکاری لازم را به عمل آورد.

محمدحسنی می گوید در وزارت راه و شهرسازی اولویت های بالاتری وجود دارد و اعتبار این طرح ها در کلانشهرها بر عهده وزارت راه است اما در شهرهای کوچک که مبلغ زیادی اعتبار نیاز ندارد از مجموعه شهر برای تامین مالی کمک گرفته می شود.

وی درباره وجود گسل جدید در شهر بم نیز عنوان کرد: بعد از مطالعات پایانی می توان اظهارنظر دقیق تری انجام داد اما یک گسل جوان در بم توسط کارشناسان مشاهده و اعلام شده است.

ترکیب فرونشست و زلزله فاجعه آمیز است

محمدحسنی تاکید کرد: در شهر بم بحث فرونشست هم وجود دارد زیرا با توجه به برداشت آب های زیرزمینی ترکیب زلزله و فرونشست فاجعه بدتری را به وجود خواهد آورد.

ساخت و ساز روی گسل های قدیم بم

وی گفت: گسل افراز بروات یک گسل قدیمی است که گسل جدید عمود بر آن توسط برخی از کارشناسان شناسایی شده است و متاسفانه بر روی گسل قدیم نیز ساخت و سازهایی انجام شده است.

محمدحسنی افزود: تعیین حریم گسل ها برای جلوگیری بیشتر از ساخت و ساز روی حریم گسل است و هر نوع ساخت و سازی بر روی حریم گسل منجر به تخریب می شود.

به گزارش ایرنا در پایان این جلسه مقرر شد مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی کرمان کار تهیه طرح تعیین و تدقیق گسل را شروع کند و همزمان گزارش هایی مبنی بر تامین مالی این طرح و اینکه طرح تفصیلی باید منتظر نتیجه این طرح بماند را به شرکت بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی بفرستد تا تصمیم نهایی مبنی بر چگونگی تامین اعتبار آن گرفته شود.

شهرستان بم در فاصله 195 کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد و در زلزله 6.4 دهم ریشتری سال 82 بیش از 90 درصد شهر تخریب و افزون بر 30 هزار نفر کشته شدند؛ این زلزله سومین زمین لرزه پرتلفات تاریخ ایران بوده است.

احتمال وجود گسل جدیدی در محدوده شهر بم

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات