هزینه ساخت طرح ملی مسکن متری 5 میلیون تومان است

دبیر کانون سراسری انبوه‌ سازان با بیان "مردم در طرح ملی مسکن با متری 2.7 میلیون تومان صاحبخانه نخواهند شد"گفت: انبوه‌سازان به‌دنبال تعامل با وزیر پیشنهادی هستند و دنبال ویژه‌خواری نمی‌روند.

زمان مطالعه 3 دقیقه

هزینه ساخت طرح ملی مسکن متری 5 میلیون تومان است

فرشید پورحاجت اظهار کرد: طی سه سال اخیر، خیلی تلاش کردیم شرایط را به نحوی فراهم کنیم تا بخش خصوصی در کنار دولت به دنبال حل مشکلات مسکن و ساختمان باشد.

وی ادامه داد: اما با وجود تلاش‌های فراوان، شوربختانه موفق نبودیم. شاید یکی از دلایل این عدم موفقیت به نگاه وزارت راه و شهرسازی و عدم تمایل و رغبت وزارت راه و شهرسازی در جذب سرمایه‌های بخش خصوصی بود.

وی تصریح کرد: عمر دولت روحانی به پایان رسید و رفتند. به نظرم مهم‌ترین اقدام وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم این است که اعتماد سازی برای خصوصی در شرایط سخت حاکم بر اقتصاد مسکن کشور.

وی تاکید کرد: بی‌برنامگی سال‌های گذشته در بخش مسکن، شرایط سرمایه‌گذاری را بسیار بسیار سخت کرده است. اولین اولویت وزیر جدید اعتمادسازی خواهد بود.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: با توجه تجربه گذشته در حوزه وزارت، بخش عمرانی کشور و ارتباط خوب با بخش خصوصی از سوی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، شرایط بهتری برای بخش مسکن کشور رقم خواهد خورد. بخشی از مشکلات مسکن به قوانین دست و پا گیر مربوط است که باید در جهت بهبود کسب و کار رفع شود.

وزیر راه اعتماد بخش خصوصی را جلب کند

پورحاجت با بیان "با توجه به سابقه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صورت رای اعتماد مجلس به وی می‌توانیم باب همکاری وزارت راه و شهرسازی را سریع آغاز کنیم" یادآور شد: رئیس‌جمهور وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن را داده و بخش خصوصی و به طور خاص مجموعه انبوه سازان این توان و پتانسیل را دارند در کنار دولت عقب‌ماندگی بخش مسکن را جبران کنند.

وی با اشاره به این‌که تحقق این هدف به نوع نگاه دولت و برنامه ریزی مربوطه برمی‌گردد، اضافه کرد: ما ویژه‌خواری نخواهیم داشت، تعامل را به‌عنوان مهم‌ترین ابزار دنبال خواهیم کرد. امیدوارم وزیر پیشنهادی اعتماد بخش خصوصی را جلب کند تا شرایط بهتری برای بخش مسکن و ساختمان کشور رقم بخورد.

وی درباره هزینه تمام شده واحدهای طرح ملی مسکن، گفت:‌ متاسفانه هیچکدام از متقاضیان این طرح با قیمت اعلام شده 2.7 میلیون تومانی خانه‌دار نمی‌شوند. نمی‌خواهیم مردم را ناامید کنیم، اینها مصداق بازر دخالت دولت در بازار مسکن است که همیشه هم شکست خورده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور تاکید کرد:‌ اگر 2 سال و نیم قبل بخش خصوصی که ساختار و جایگاه داشت در طرح ملی مسکن فعال می‌شد، 500 هزار واحد وعده داده شده حسن روحانی تا الان تحویل مردم می‌شد آنهم با کمترین خسارت. در همین شرایط اقتصادی کشور این کار انجام می‌شد.

پورحاجت با بیان این‌که در دوره آخوندی به بخش خصوصی توجه می‌شد اما کاری انجام نمی‌شد، در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت راه اطلاع‌رسانی شفافی درباره هزینه تمام شده واحدهای طرح ملی مسکن انجام نمی‌دهد با توجه به این‌که بسیاری از متقاضیان دار و ندار خود برای این طرح فروخته‌اند، اظهار کرد:‌ هزینه تمام شده واحدهای طرح ملی مسکن با قیمت‌های امروز حدود 5 میلیون تومان خواهد بود.

وی توضیح داد: محاسبه هزینه تمام شده کار سختی نیست؛‌ برای ساخت هر مترمربع ساختمان استاندارد که در برابر زلزله مقاومت است حدود 70 کیلوگرم میلگرد مصرف می‌شود. قیمت هر کیلوگرم میلگرد حدود 20 هزار تومان است. بر این اساس هزینه میلگرد درب کارخانه هر متربع مسکن 1.4 میلیون تومان است.

وی بیان کرد: قیمت سیمان درب کارخانه حدود 100 هزار تومان است؛ هر مترمربع ساختمان با اسکلت بتنی نیز حدود 220 کیلوگرم سیمان می‌خواهد که با محاسبه قیمت روز هرمترمربع حدود 300 هزار تومان هزینه سیمان مصرفی خواهد بود. جمع همین این دو عدد 1.7 میلیون تومان است.

وی با طرح این سئوال که آیا با 2.7 میلیون تومان اعلام شده وزارت راه و شهرسازی می‌تواند مسکن ملی را ساخت، گفت: به ضرس قاطع می‌گویم خیر. ما باید مسکنی در شأن و شخصیت مردم ایران بسازیم نه این‌که بیاییم مسکنی را بسازیم که در آن حداقل‌ها رعایت شده و هزینه آسانسور و... را جدا دریافت کنیم.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان افزود: برنامه‌ریزی برای ساخت واحدهای طرح ملی مسکن یا هر طرح دیگری می‌تواند خوب باشد به شرطی که این واحد شایسته زندگی در خور مردم باشد.

هزینه ساخت طرح ملی مسکن متری 5 میلیون تومان است

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات