زنگ خطر برای باغات تهران به صدا درآمد

مصوبه "خانه باغ" به عنوان جایگزین مصوبه "برج باغ" ، ترمزی بود بر قتل و عام یک دهه باغ کشی در تهران اما با بازگشت مهدی چمران به شورای شهر، او در اولین اظهار نظر تاکید کرده در این مصوبه تجدید نظر می کند .

زمان مطالعه 4 دقیقه

زنگ خطر برای باغات تهران به صدا درآمد

مهدی چمران ، منتخب 80 ساله شورای ششم که طرح برج باغ ها به نام او و محمود احمدی نژاد ثبت شده است در اولین نشست خبری خود اعلام کرده که  مصوبه جایگزین برج باغ که همان خانه باغ است را اصلاح می کند .

او معتقد است که سخت گیری های این دوره در حوزه ساخت و ساز به آبادانی شهر لطمه زده است . چمران  تاکید کرده است که  در مورد باغات نیز حتماً در قانون مربوطه آن تجدید نظر خواهیم کرد چرا که جلوی همه ساخت و سازها را گرفته‌اند و در سال 99 هیچ پروانه ساختی برای باغات صادر نشده و در سال 98 تنها یک مورد پروانه صادر شده است و نتیجه آن رکود فعلی شده است.

منتخب شورای ششم گفته است که  بسیاری از مردم  که منظور وی صاحبان باغ های تهران هستند ، با ما تماس می‌گیرند و تقاضای اصلاح این قانون را دارند. دوستان دوره پنجم با شعارهای زیبایی این مسائل را مطرح کردند اما در آن مانده‌اند.

اما مصوب برج باغ ها چه بلایی بر سر تهران آورد؟

آمارها نشان می دهد که در زمان اجرای مصوبه برج باغ ها  طی 10 سال 261 پروانه ساختمانی تنها  در منطقه یک صادر شده که این یعنی 56 هکتار از باغات این منطقه نابود شده است.

همچنین در همین محدوده زمانی، 50 پروانه در منطقه 2 معادل 8.5 هکتار، 41 پروانه در منطقه سه معادل 6.6 هکتار، 46 پروانه در منطقه 4 معادل 7.8 هکتار، 29 پروانه در منطقه پنج معادل 9.8 هکتار، 10 پروانه در منطقه 21 معادل 15.4 هکتار باغ صادر شده است.

  در منطقه 22 نیز که قرار بود تمام آرزوها و آمال مدیریت شهری در آنجا عملیاتی شود، 37 پروانه صادر شده و 17 هکتار باغ از بین رفته‌ است.

براساس تصویر هوایی سال 1325 قریب به 5 هزار هکتار باغ در شهر تهران وجود داشته و بر اساس نتایج مطالعات تهیه شناسنامه باغات، امروز وسعت باغات در اراضی مشجر به 2 هزار و 491 هکتار رسیده است.

در 10 سال 128 هکتار از باغات و فضای سبز شهر تهران  با مصوبه برج باغ ها نابود و تبدیل به ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی شد .

در این مصوبه قرار بود سطح اشغال 30 درصد و حداکثر طبقات 9 طبقه باشد و بنا بود طبقات زیرزمین نهایتا تا دو یا سه طبقه ساخته شود اما وضعیت سطح اشغال در 84 درصد پروانه هایی که صادر شده از 35 تا 100درصد است.  63درصد پروانه‌های صادر شده اجازه ساخت 9 طبقه به بالا و 30 درصدشان اجازه ساخت 12 طبقه به بالا داشته‌اند؛ یعنی از این تعداد، 248 پروانه بالای 9 طبقه ساخته و تخلف کرده‌اند.

برج باغ چگونه جان درختان را گرفت؟

زهرا صد اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره نحوه تخریب ساخت این بناها بر نابودی درختان می گوید: به هر اندازه که تعداد طبقات اضافه می شود نورگیری کم شده و درختان نمی توانند از نور لازم استفاده کنند، بنابراین نابود می شوند؛ در زیرزمین هم به همین شکل است، وقتی مرتبا زمین را گود می کنیم ریشه درختان نابود می‌شود و دیگر فضایی باقی نمی ماند که درخت به حیات خودش ادامه دهد. در زمان اجرای این مصوبه در طبقات زیرزمین که قرار بوده سه طبقه ساخته شود، بین پنج تا هفت طبقه و حتی از هفت طبقه بیشتر ساخته شده است .

اما این میزان تخریب باغ ها طی ده سال چقدربه درآمدهای شهرداری اضافه کرد . براساس آمار منتشر شده ، 128 هکتار باغ در ازای تامین فقط یک درصد از درآمد شهرداری بوده است.

 برج باغ چه زمانی مصوب شد؟

 تلاش برای اخذ مصوبه برج باغ ها از سال 82 شروع شده بود و گزارش ها حاکیست که تخریب گسترده باغ ها در نتیجه این مصوبه از چند سال پس از سال 83 شدت گرفت و آمار ارایه شده از تخریب 128 هکتاری هم مربوط به یک دوره 10 ساله از سال 96 به قبل اعلام شده است.

مشکل اما از اینجا بیشتر خود را نشان داد که مالکان در اجرا پا را از این مصوبه فراتر گذاشتند، اقدام به ساخت و ساز در بخش زیادی از باغ ها کردند و گفتند در کمیسیون ماده هفت جریمه تخریب باغ (درختان) را می پردازیم.

تا قبل از سال 83 مالکان باغ ها از آنجا که نمی توانستند در باغ خود همانند زمین های دیگر (60 درصد رایج) ساخت و ساز کنند، به خشکاندن درختان اقدام می کردند. که قرار بود برج باغ روند تخریب باغ ها را متوقف و راهی برای احیای باغ ها باشد که در عمل نشد .

با بازگشت طرفداران برج باغ دوباره اندک باغ های باقی مانده در تهران در معرض خطر هستند .


زنگ خطر برای باغات تهران به صدا درآمد

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات