ساخت 2387 واحد مسکونی، گام بنیاد مسکن زنجان در مسیر تحول سیمای روستاها

تکمیل و واگذاری 413 واحد مسکونی به متقاضیان اقشار کم درآمد طی هشت سال گذشته، انعقاد قرارداد 13 هزارو 440 فقره تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی و احداث یک هزار و 974 واحد با بهره مندی از اعتبارات حوادث از جمله اقدامات شاخص بنیاد مسکن استان زنجان در راستای خدمت رسانی به‌ شمار می‌رود.

زمان مطالعه 15 دقیقه

ساخت 2387 واحد مسکونی، گام بنیاد مسکن زنجان در مسیر تحول سیمای روستاها

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور کمک به خانه دارشدن طبقات محروم و کمتر برخوردار جامعه تشکیل شد، این بنیاد به عنوان یک تجربه موفق پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود، زیرا این نهاد انقلابی از زمان شروع به کار خود در 25 اردیبهشت 58 تاکنون توانسته گام‌های بسیار مهمی در حوزه های گوناگون از جمله خانه دار شدن افراد کم درآمد بویژه در روستاهای کشور بر دارد.

بر اساس نتیجه سرشماری سال 95، جمعیت کل استان زنجان یک میلیون و 57 هزارو 461 نفر برآورد شد که از این میزان در نقاط شهری 711 هزارو 177 نفر و در نقاط روستایی نیز 346 هزارو 284 نفر شمارش شده است.

به عبارتی دیگر بیش از 35 درصد جمعیت این استان در مناطق روستایی واقع شده اند و بر این اساس اقدامات گوناگون و سرمایه گذاری لازم در این حوزه می تواند نتایج بهتری را رقم بزند که در این ارتباط بنیاد مسکن در بهسازی روستاها، اجرای طرح های هادی و سنددار کردن اماکن روستایی و غیره کارهای مختلفی را انجام داده است.

این در حالی است که تمامی تلاش بنیاد مسکن طی سال های گذشته به ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم در جهت پیشبرد اهداف و رفع چهره محرومیت از روستاهای استان بوده و در این مسیر از تمام ظرفیتها و فرصتهای پیش رو استفاده می کند بطوری که سیمای این مناطق بیش از گذشته متحول شده است.

به عنوان نمونه تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی استان زنجان طی هشت سال گذشته 13 هزارو 440 فقره تسهیلات طرح ویژه انعقاد قرارداد شد که در مجموع چهارهزارو 499 میلیارد ریال اعتبار در استان جذب شد.

طی این سالها 2 هزارو 752 واحد نیمه تمام جهت تکمیل واحدهای خود مبلغ 125 میلیارد ریال بلاعوض دریافت کردند و این درحالی است که استان زنجان در خصوص جذب تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی رتبه برتر کشوری را دارد.

زنجان پیشگام در تهیه طرح هادی روستایی کشور

طرح هادی روستایی، ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین عملکردهای برای مختلف از قبیل مسکونی، تجاری، کشاورزی، تاسیسات و تجهیزات و نیازمندی های عمومی روستایی را برای یک دوره 10 ساله تعیین می کند. پس از اتمام دوره مذکور، طرح هادی موجود، مورد بازنگری قرار گرفته و برای یک دوره 10 ساله دیگری مصوب می شود. اجرای طرح هادی نیز شامل اقدامات عمرانی پیش بینی شده، نظیر بهسازی و احداث معابر و فضاهای عمومی، پروژه سازی ایمن و ... است که موجب بهبود و ارتقای کیفیت محیط روستا و ایجاد فضای مناسبتری برای سکونت و فعالیت می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در این خصوص گفت: میانگین تهیه طرح هادی روستاهای بالای 20 خانوار سطح کشور 97.2 درصد و این میزان در زنجان 99.3 درصد است که در این زمینه استان بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

رضا خواجه ای افزود: تهیه و اجرای طرح هادی روستایی به عنوان سند توسعه روستایی توانسته است به روستاها هویت ببخشد.

وی اظهار داشت: اهمیت و ضرورت تهیه و اجرای طرح هادی این است که روستاهای دارای طرح هادی از شرایط ویژه ای در عمران و آبادی از قبیل خدمات زیربنایی، اجرای طرح های عمرانی و تخصیص منابع مالی نسبت به روستاهای فاقد طرح هادی هستند.

خواجه ای ادامه داد: تهیه طرح و اجرای آن با توجه به ورود امکانات و خدمات زیربنایی و روبنایی بر کیفیت و بهبود زندگی اهالی در بلند مدت موثر است و بر این اساس باید با انجام برنامه ریزی های مناسب در جهت توسعه روستاها، فضای زندگی شایسته ای برای ساکنین روستاها فراهم کرد، تا از این طریق روستاییان نیز فرصت زندگی و رشد و توسعه را داشته باشند.

وی با بیان اینکه این نهاد در زمینه اجرای طرح هادی جلب رضایت عمومی مردم، توسعه روستا و رعایت مسائل زیست‌ محیطی را در نظر می گیرد، ادامه داد: پیشنهادات طرح هادی قبلی روستا در ابعاد محیطی، جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی و میزان تحقق پذیری آن ها نیز در بازنگری جدید باید بررسی، تحلیل و تایید شود.

خواجه ای افزود: مبلغ اعتبار مصوب جهت تهیه طرح هادی و بازنگری در سال جاری از منابع ملی پنج میلیارد و 183 میلیون ریال برای 16 روستا و از منابع دهیاری چهار میلیارد و 130 میلیون ریال برای هفت روستا بوده است.

وی، تعداد اجرای طرح هادی در روستاهای بالای 20 خانوار، را 409 روستا عنوان و خاطرنشان کرد: میانگین اجرای طرح هادی روستایی در استان زنجان 57/2 درصد و در سطح کشور 46/2 درصد است که در این زمینه استان زنجان بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

وضعیت خوب صدور سند برای واحدهای مسکونی روستایی

صدور سند مالکیت املاک روستایی و شهری یکی از وظایف قانونی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، باهمکاری ثبت اسناد و املاک کشور در زمینه صدور سند مالکیت روستایی املاک و شهری است. این فعالیت فنی و حقوقی شامل تهیه نقشه تفکیکی و تشکیل پرونده هر ملک در روستا محدوده شهرهای دارای جمعیت کمتر 25 هزار نفر برای صدور سند مالکیت است. از جمله هداف اصلی این فعالیت می توان به ساماندهی نظام مالکیت، امکان بهره مندی روستائیان از تسهیلات بانکی افزایش ارزش حقوقی اقتصادی و املاک و ایجاد انگیزه سرمایه گذاری اشاره کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان در این زمینه نیز گفت: در مجموع برای بیش از 73/1 درصد واحدهای مسکونی روستایی سند مالکیت صادر شده که این میانگین در سطح کشور 62/8 درصد است که در این زمینه استان بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

خواجه ای افزود: خوشبختانه این 2 مجموعه همواره با تعامل مثبت و سازنده در تحقق اهداف و حل مشکلات مردم به ویژه در زمینه صدور اسناد مالکیت در سطح روستاها تلاش کرده اند.

وی اضافه کرد: در راستای ایجاد امنیت خاطر روستاییان جلوگیری از اختلافات ملکی و ایجاد ارزش افزوده برای املاک ساکنان روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر، صدور سند مالکیت یکی از مؤثرترین راه خدمتگزاری است.

خواجه ای برخی از اثرات صدور سند مالکیت در روستاها و شهرهای کوچک را شامل افزایش انگیزه ماندگاری در روستاها و شهرهای کوچک، امکان بهره مندی از تسهیلات بانکی با استفاده از سند به عنوان وثیقه در نوسازی و بهسازی مسکن روستایی و فعالیت های اقتصادی ذکر کرد.

به گفته این مسوول، کاهش میزان دعاوی در محاکم قضایی ناشی از اختلافات ملکی، افزایش نسبی سرمایه گذاری بخش خصوصی به ویژه در بخش خدمات، ایجاد فضای تعامل و همکاری بین روستاییان و دستگاه های دولتی از دیگر اثرات صدور سند مالکیت بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان ادامه داد: با همکاری این 2 مجموعه تعداد 67 هزارو 756 فقره سند برای واحدهای مسکونی روستایی صادر شده و صدور اسناد مالکیت برای واحدهای مسکونی شهری و روستایی در استان، 10 درصد بالاتر از میانگین کشوری است که در این خصوص طی یکسال گذشته اقدامات مختلفی انجام شده است.

خواجه ای با اشاره به رشد و تحقق 183 درصدی در زمینه صدور سند مالکیت برای واحدهای مسکونی روستایی و شهری نسبت به برنامه کشوری و کسب رتبه اول در این زمینه خاطرنشان کرد: طی یکسال گذشته چهار هزارو 588 فقره سند مالکیت برای واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت توسط بنیاد مسکن و اداره ثبت اسناد و املاک این استان صادر شده است که امیدواریم در سال جاری این میزان افزایش یابد.

اجرای یک‌هزارو 822 طرح سرمایه‌گذاری در روستاهای زنجان

طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی طرح توسعه منظومه های پایدار روستایی، با هدف توسعه یکپارچه سکونتگاه های روستایی از طریق انتظام فضایی منظومه های روستایی در شبکه های قالب محلی و ناحیه ای و با تاکید روبر ابط و پیوندهای روستایی- شهری تهیه می شود. محتوای این طرح بر ترغیب حکمروایی محلی از طریق مشارکت مردمی و تقویت روابط و کارآمدمناسبات اجتماعی- اقتصادی واحدهای سکونتگاهی منظومه، هم به لحاظ و درونی بین سکونتگاهی و بین منظومه ای تاکید دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در این ارتباط گفت: با اجرای طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی، تعداد یک‌هزارو 822 طرح سرمایه گذاری با مشارکت جوامع محلی در سطح روستاهای استان زنجان اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر مطالعات منظومه های روستایی در 17 بخش استان زنجان با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی با پیشرفت 95 درصدی در دست انجام است.

این مسول ادامه داد: تمامی بخش ها در کمیته برنامه ریزی استان به تصویب رسیده و این طرح هم اکنون به عنوان نمونه کشوری در بخش مرکزی و گیلوان شهرستان طارم تهیه شده است و در مرحله اجرا قرار دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان با بیان اینکه در قالب این برنامه، تعداد یک‌هزارو 822 طرح سرمایه گذاری با مشارکت جوامع محلی در سطح روستاهای استان ایجاد خواهد شد اظهار داشت: از این تعداد 175 طرح قابلیت برندینگ و 378 طرح دارای مشخصه کارآفرینی خواهد بود و همچنین برای هفت هزار و 94 نفر زمینه ایجاد اشتغال فراهم می شود.

خواجه ای افزود: طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی با هدف تجمیع توانمندی ‌ها و پتانسیل های موجود در روستاها در زمینه های مختلف به منظور تقویت پایدار روستاها تهیه شده است.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با توجه به مطالعات موصوف، تعداد 956 پروژه عمرانی دارای اولویت برای سال های اول و دوم اجرای طرح پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه در قالب این طرح، ظرفیت ها و محدودیت های توسعه روستاها مطالعه، برنامه ریزی و عملیاتی می شود، اضافه کرد: شناخت ظرفیت ها و محدودیت های توسعه هر روستا از نظر اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و فرهنگی از بخش های این طرح است.

این مسوول خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طی چهار دهه، فعالیت عمرانی کالبدی خوبی برای توسعه روستاها انجام داده است و می توان گفت در فعالیت های این بنیاد مشارکت مردم اصل بوده که این امر باعث اندوختن تجارب ارزنده برای انجام موفق طرح توسعه منظومه روستایی شده است که اجرای آن موجبات رشد، شکوفایی و سرزندگی در محیط روستایی را فراهم می کند.

تهیه و مصوب طرح و بهسازی 10 روستای هدف گردشگری زنجان

طرح هادی روستاهای هدف گردشگری، از طریق شناسایی سرمایه ها و ظرفیت های زیست بوم و نظامهای اقتصادی، اجتماعی کالبدی گردشگری و مراکز روستایی، در اقدامی همگن با محیط و ضمن تکیه بر مشارکت ذی نفعان، به دنبال ساماندهی بهینه نظام فعالیت و اسکان به منظور توسعه و تحقق اهداف گردشگری روستایی است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در این خصوص نیز گفت: طرح چهار روستای درسجین، گلابر، خوئین و ویر تهیه و بهسازی 6 روستای شیت، ولیدر، چپ دره، علم کندی، حاج سیران و ماری نیز به عنوان روستاهای هدف گردشگری در دفتر مرکزی مصوب شده است.

وی اظهار داشت: برای استفاده از ظرفیت روستاها در حوزه گردشگری و در راستای رونق اقتصادی، باید امکانات رفاهی و زیرساختی فراهم شود.

این مسوول ادامه داد: در بخش گردشگری روستایی و طبق برنامه ششم توسعه، توجه به روستاهای دارای قابلیت گردشگری جایگاه ویژه ای دارد که در این راستا با تلاش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در زمینه شناسایی روستاهای مستعد گردشگری، اقدامات مناسبی انجام گرفته است. خواجه ای با اشاره به اینکه، اجرای طرح روستای هدف گردشگری در روستاهای استان زمینه‌ساز ایجاد اشتغال، درآمدزایی، رضایت گردشگر و حفظ محیط زیست است گفت: اگر گردشگری روستایی به نحوی مناسب برنامه‌ریزی و مدیریت شود، می‌تواند محرک یک‌ فرآیند توسعه در نواحی روستایی، پایداری جوامع محلی، ایجاد اشتغال و توسعه گردشگری باشد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه داد: این نهاد، همواره به اجرای طرح‌های هادی روستاها با رویکرد گردشگری توجه ویژه ای دارد که آنها را با توجه به موقعیت گردش پذیری روستا با هدف ایجاد جذابیت برای گردشگران اجرا می کند.

خواجه ای همچنین از تهیه طرح روستاهای دارای بافت با ارزش به تعداد هفت روستا در سطح استان خبر داد و افزود: 2 روستای درسجین و قلعه مصوب شده، روستای قوزلو فاز صفر و یک مصوب شده، روستای خورجهان در دست تهیه طرح بوده و روستاهای انجلین، جزیمق و لار مصوب دفتر مرکزی بنیاد مسکن بوده که در صورت تامین اعتبار مطالعات مربوطه انجام خواهد شد.

مقاوم سازی 53 درصد واحدهای مسکونی روستایی زنجان

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب برنامه چهارم و پنجم توسعه به عنوان طرح پیشگیری و کاهش خسارت در زندگی روستاییان، طرح ویژه بهسازی و نوسازی سالیانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی را با اعطای تسهیلات ارزان قیمت و مدیریت فنی و پشتیبانی به تصویب رسانده است. بر همین اساس هر ساله با ابلاغ اعتبار سهمیه از سوی دولت و تأمین تسهیلات یارانه دار از سوی بانک مرکزی، بنیاد مسکن پس از طی مراحل قانونی واجدین شرایط را به بانک های عامل و در نهایت دفاتر طراحی و فنی اخذجهت نقشه های اجرایی و در اختیار گرفتن ناظرین نظام فنی، روستایی معرفی می کند.

مدیرکل بنیادمسکن استان زنجان اضافه کرد: هم اکنون در این استان 92 هزارو 678 واحد مسکونی روستایی وجود دارد که از این تعداد 49 هزارو 582 واحد معادل بیش از 53 درصد مقاوم سازی شده است.

این مسوول ادامه داد: مقاوم سازی واحدهای مسکونی موجب کاهش آسیب ها در بلایای طبیعی می شود و این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه اولویت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه روستایی، توجه به مقاوم سازی مسکن روستاییان است گفت: در این راستا، تسهیلات مقاوم سازی و بهسازی مسکن هم سو با اهدافی چون احداث مسکن مقاوم، تامین مسکن متناسب با نیاز روستاییان، حفظ هویت و سیمای عمومی روستاها و تطبیق کالبد مسکن روستایی با زندگی امروزی به گروه‌های هدف تحت پوشش، پرداخت می‌شود.

خواجه ای افزود: این اداره کل، برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی، عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونتگاه‌های آسیب‌پذیر روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه‌دیده پس از وقوع سانحه همواره در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته وی، با همکاری بانک‌های عامل طی یک سال گذشته، به بیش از 2 هزار و 400 خانوار تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی پرداخت شده است.

خواجه ای افزود: ترویج مقاوم سازی، آموزش و ارتقای دانش فنی روستایی در پیشگیری از حوادث نقش بسزایی داشته و این موضوع مهم باید همواره مورد توجه باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به مطالعات انجام شده، 153 روستا با بیش از 18 هزار واحد مسکونی بر روی گسل قرار دارند که از این تعداد حدود پنج هزارو 259 واحد مسکونی که 28 درصد واحدها را شامل می شود، مقاوم سازی شده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: این استان جزو مناطق حادثه خیز به شمار می‌آید که باید اقدامات اساسی در راستای مقاوم سازی واحدهای مسکونی قبل از بروز بحران و حوادث انجام و آمادگی لازم در این راستا وجود داشته باشد.

پرداخت کمک های بلاعوض به خانوارهای دارای حداقل 2 معلول

از آنجا که معلولیت اعضا یک خانواده تاثیر بازدارنده زیادی بر روند رشد آن خانواده از نظر رفاهی و اقتصادی می گذارد، لذا کمبودهایی از قبیل مسکن می تواند ادامه موجودیت و معیشت آن خانواده را با چالش جدی مواجه کند. وجود برخی معلولیت ها حتی اجاره مسکن مناسب را نیز دچار مشکل کرده و حتی امکان اجاره یک واحد مناسب و متناسب با معلولیت افراد را از خانواده سلب می کند. از این رو با همکاری دستگاه های مختلف وخیرین شده سعیشده تا تا در تامین مسکن مناسب به عنوان یک مشکل اساسی پیش روی این خنواده ها اقداماتی انجام پذیرد که در پایان سال 93 منجر به تنظیم تفاهم نامه پنج جانبه ای فی مابین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان بهزیستی کشور و انجمن خیرین مسکن ازس ایران شد که از ابتدای سال 94 نیز به اجرا در آمده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به ارائه تسهیلات به خانواده های دارای حداقل 2 معلول روستایی و شهری جهت ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 153 فقره تسهیلات ارزان قیمت به خانوارهای دارای حداقل 2 معلول روستایی و شهری از سوی بنیاد مسکن استان پرداخت شده است.

وی با اشاره به طرح جامع تامین مسکن خانوارهای دارای حداقل 2 عضو معلول افزود: تفاهم نامه ای بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان وسازمان بهزیستی برای کمک به تامین مسکن مناسب برای خانواده هایی که دارای حداقل 2 عضو معلول بوده، منعقد شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان ادامه داد: 24 میلیون تومان توسط بنیاد مسکن استان و بنیاد مستضعفان، 12 میلیون تومان توسط سازمان بهزیستی، به عنوان کمک های بلاعوض برای ساخت واحدهای مسکونی ویژه خانوارهای دارای حداقل 2 معلول پرداخت می شود.

خواجه ای به ضرورت و اهمیت پرداختن به موضوع مناسب سازی محیط های روستایی اشاره و خاطرنشان کرد: مناسب سازی محیط روستا به طور ویژه مورد توجه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان است چرا که در تمامی طرح های هادی روستایی مسائل مربوط به مناسب سازی محیطی مورد بررسی قرار گرفته است و در تهیه و اجرای طرح های هادی انجام می گردد.

احداث واحد برای محرومان اقدامی ماندگار

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان با اشاره به موضوع مسکن محرومان نیز گفت: با کارهای انجام گرفته تاکنون از 2 هزار واحد مسکن محرومین در استان بیش از 80 درصد احداث و تکمیل شده است.

وی اضافه کرد: برای ساخت هر واحد مسکونی 50 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد پنج درصد و 30 میلیون تومان نیز تسهیلات بلاعوض از سوی بنیاد مسکن استان و همکاری بانک‌های عامل در نظر گرفته شده است.

خواجه ای افزود: برای احداث 2 هزار واحد مسکونی محرومین در استان زنجان، 160 میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته که 60 میلیارد تومان آن بلاعوض بوده و تاکنون بیش از 33 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض برای ساخت مسکن محرومین اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: در زمینه احداث مسکن محرومین، تاکنون 2 هزار واحد پی کنی، 2 هزار مورد اجرای فونداسیون، یک هزارو 833 مورد اجرای ستون، یک هزارو749 مورد اجرای سقف صورت گرفته است که امیدواریم تا 3 ماه آینده این واحدها به اتمام برسد.

این مسوول ادامه داد: تامین مسکن محرومان و اقشار کم درآمد اعم از روستایی و شهری از طریق تولید و احداث واحدهای مسکونی با فراهم کردن مشارکت و همکاری مردم، خیرین یا اخذ تسهیلات بانکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن استان با مهیا کردن زمینه های لازم، علاوه بر کمیت، بر کیفیت واحدهای مسکونی بر اساس استانداردهای لازم توجه داشته است و همواره با رعایت اصول فنی و مهندسی بر افزایش کیفیت ساخت و سازها تاکید جدی دارد.

ساخت 2387 واحد مسکونی، گام بنیاد مسکن زنجان در مسیر تحول سیمای روستاها

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات