133 میلیارد تومان تسهیلات برای مسکن‌ روستایی استان تهران اختصاص یافت

تامین مسکن برای محرومان و ارتقای کیفیت مسکن روستایی ازفعالیت‌های قابل توجه دولت است که در قالب اجرای طرح‌های بنیادمسکن پیگیری می‌شود،با این رویکرد درهشت سال گذشته از سوی بنیاد مسکن استان تهران به پنج هزار و 934 متقاضی برای بهسازی و نوسازی مسکن‌ روستایی تسهیلات پرداخت شده است.

زمان مطالعه 10 دقیقه

133 میلیارد تومان تسهیلات برای مسکن‌ روستایی استان تهران اختصاص یافت

به گزارش ایرنا، اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی در روستاها موجب تغییر چهره این مناطق شده و فضای مناسبی برای زندگی در این مناطق فراهم آورده است، در این ارتباط اجرای طرح هادی، ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت مسکن و بازسازی و مقاوم سازی خانه‌های روستایی از اقداماتی است که زمینه مهاجرت معکوس و بازگشت بخشی از جمعیت به روستاها را فراهم ساخته است.

یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب ایجاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده که در 21 فروردین ماه سال 58 و با فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی به منظور محرومیت زدایی و تامین مسکن محرومان تاسیس شد، این بنیاد در راستای اهدافی که برای آن تدوین شده احداث مسکن در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار جمعیت، اجرای طرح هادی روستایی، ساماندهی سکونت گاه‌های روستایی، تملک، تفکیک و واگذاری زمین و نیز واگذاری اسناد مالکیت واحدهای مسکونی روستایی و شهری را عهده دار است.

دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه‌ای به روستاها داشته و توسعه زیرساخت‌ها در این بخش‌ را مورد توجه قرار داده است، بیش از 520 روستای بالای 20 خانوار در استان تهران وجود دارد که برای تمامی این روستاها طرح هادی تهیه شده و تاکنون طرح هادی در 376 روستای استان اجرا و بیش از 114 میلیارد تومان هزینه شده است، اما اقدامات صورت گرفته به این معنی نیست که تمامی نیازهای روستاها برطرف شده باشد.

براساس آمار موجود در سال 1357 و در اوایل انقلاب اسلامی 70 درصد از جمعیت ایران در روستاها سکونت داشتند، اما هم اینک 26 درصد از جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند، اگرچه خشکسالی‌های پیاپی و جذابیت‌های شهری باعث مهاجرت روستاییان در سال‌های گذشته به شهرها شد اما توسعه زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، گاز ، راه ، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری، تقویت امکانات رفاهی نظیر طرح‌های هادی و نوسازی خانه‌های روستایی از تدابیر کارساز دولت بوده در ماندگاری جمعیت در روستاها و تحقق توسعه پایدار این مناطق کمک کرده است.

بنیاد مسکن استان تهران طی هشت سال اخیر نه تنها در توسعه روستاهای استان اقدامات شایسته ای را انجام داده است در زمان بحران نیز به عنوان یکی از استان‌های معین به بازسازی 10 هزارو 876 واحد آسیب دیده از زلزله و سیل در سال‌های 96 و 98 در استان‌های کرمانشاه و خوزستان پرداخت.

بیش از یکصد هزار واحد مسکونی در زلزله 7.3 ریشتری 21 آبانماه سال 1396 در استان کرمانشاه تخریب شد و طغیان رودخانه‌های کرخه، دز و کارون نیز در بهار سال 1398، 21 شهرستان را در خوزستان تحت تأثیر قرار داد و 374 روستا به صورت جزئی و کلی تخلیه و اهالی این دو استان علاوه بر بی خانمان شدن و آسیب‌های روحی و روانی از لحاظ مالی نیز بسیار متضرر شدند حالا باید دولت با ساخت خانه های جدید به جای خانه‌های ویران شده این شرایط را به حالت عادی باز می گرداند تا مردم دوباره بتوانند زندگی خود را از سر بگیرند.

از مجموع 10 هزار و 876 واحد مسکونی آسیب دیده پنج هزار و 200 واحد آن مربوط به استان کرمانشاه است که در سال 96 بر اثر زلزله تخریب شده و پنج هزار و 676 واحد مسکونی دیگر نیز مربوط به دشت آزادگان در استان خوزستان است که در سال 98 بر اثر سیل دچار آسیب شده بود که به همت نیروهای خدوم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران بازسازی شده است.

استقبال کم مردم از طرح بهسازی و نوسازی در استان تهران

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران در خصوص بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بنیاد مسکن استان تهران برای بهسازی و نوسازی 12 هزارو 656 واحد مسکن روستایی در استان در طول هشت سال گذاشته 310 میلیارد تومان تسهیلات را در نظر گرفت، تنها شش هزار و 755 نفر از مالکان واحدهای روستایی خواستار دریافت تسهیلات شدند که از این تعداد پنج هزار و 934 متقاضی 133 میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک های عامل پرداخت شد.

حمیدرضا روستایی، دلیل استقبال نکردن مردم از تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی را قیمت بالای زمین در بیشتر روستاهای استان تهران، رشد چشمگیر هزینه‌‏های ساخت بنا (افزایش قیمت مصالح و دستمزد استادکاران و کارگران ساختمانی)، هزینه بالای اجاره بهاء، تخلفات ساختمانی در سطح و تراکم با توجه به ارزش بالای اقتصادی زمین در مناطق روستایی و در بعضی از شهرستان‏ها مانند شمیرانات و بخش مرکزی تهران عنوان کرد.

وی افزود: به دلیل ریز‏دانه بودن واحدهای فرسوده و نامقاوم روستاها در بسیاری از موارد به سبب رعایت عرض معابر بخش زیادی از ملک فرسوده (حداقل50 درصدزمین) در معبر قرار می‏‌گیرد، عدم تمایل مالکان واحدهای ریز‏دانه به تجمیع پلاک‏‌ها و زندگی در واحدهای آپارتمانی،‌ خانوارهای ساکن در واحدهای نامقاوم و فرسوده عمدتاً از قشر برای واحدهای فرسوده از دیگر عواملی است که طرح بهسازی و نوسازی مورد استقبال مردم قرار نگرفته است.

اختصاص 40 میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی معابر روستاهای استان

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان تهران گفت: 40 میلیارد تومان اعتبار امسال برای بهسازی معابر روستایی استان اختصاص یافته که از این میزان 18 میلیارد تومان از محل قیر یارانه ای، 16 میلیارد تومان اعتبارات استانی و 6 میلیارد تومان از اعتبارات ملی به بنیاد مسکن است.

علی خوئینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از محل اعتبارات ملی معابر 9 روستا و از محل اعتبارات قیر یارانه ای معابر حداقل 30 روستا در استان تهران بهسازی می‌شود.

وی ادامه داد: معابر 9 روستا در شش شهرستان دماوند، ورامین، فیروزکوه، شمیرانات، ملارد و پیشوا از محل اعتبارات ملی بهسازی خواهد شد.

خوئینی تصریح کرد: اعتبارات قیر یارانه ای فرصت خوبی برای بهسازی محیط های معابر روستایی در راستای ارتقا بهداشت محیط عمومی، هدایت آب های سطحی، ارتقا کیفیت محیط زندگی، ایجاد نشاط و انگیزه برای تثبیت جمعیت در روستاها که خواستگاه تولید و احیای صنایع دستی و گردشگری روستاها است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان تهران بیان کرد: در سه سال گذشته از محل اعتبارات قیر یارانه ای 213 پروژه با بیش از 380 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده، یک میلیون و 300 هزار متر مربع آسفالت ریزی با عرض متوسط 6 تا 8 متر، 216 کیلومتر طول از کوچه، پس کوچه و معابر روستاهای استان تهران انجام شده است.

خوئینی اضافه کرد: بخش عمده ای از آسفالت ریزی در روستاها با مشارکت مسئولان محلی و دهیاری ها اجرا شده به این ترتیب که زیرسازی ها توسط دهیاران و آسفالت ریزی توسط بنیاد مسکن در راستای رضایتمندی اهالی روستایی صورت گرفته است.

وی افزود: پیشنهاد بنیاد مسکن این است باز هم اعتبارات از محل ارزش افزوده، جرائم رانندگی، آلودگی هوا و سایر ردیف های اعتباری که در اختیار دهیاران قرار می گیرد برای مصرف بهینه با مشارکت و نظارت بنیاد مسکن در چهارچوب ضوابط و مقررات طرح های هادی روستایی که در واقع سند توسعه روستاهاست اجرایی شود.

اجرای طرح هادی در 376 روستای استان

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان تهران با بیان اینکه بیش از 520 روستای بالای 20 خانوار در استان تهران وجود دارد که برای تمامی این روستاها طرح هادی تهیه شده است، به خبرنگار ایرنا توضیح داد: تاکنون طرح هادی در 376 روستای استان اجرا و بیش از 114 میلیارد تومان هزینه شده است، اما به این معنی نیست که تمامی نیازهای روستاها برطرف شده باشد.

خوئینی ادامه داد: فازهای اصلی معابر این روستاها با مشارکت اهالی اجرا شده ولی نیازمند تکمیل و اتمام است.

وی یادآور شد: اجرای طرح‌ هادی در روستاها شامل بهسازی معابر، اجرای جوی، جدول، پیاده روسازی، تقویت فضاهای جمعی و مراکز محلات روستایی، جداره‌سازی و الگوسازی واحدهای مسکونی می شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان تهران گفت: هدف از اجرای این طرح‌ ارتقا بهداشت محیط، علاقمندی روستاییان به زندگی در محیط های روستایی، هدایت صحیح آب‌های سطحی، زیباسازی سیما و منظر روستا و در بُعد کلان تامین عادلانه امکانات برای توسعه روستاها است چراکه روستاها خاستگاه تولید و مهد سکونت مردم هستند و شهرها از محل توسعه روستاها شکل گرفته است.

خوئینی در خصوص شاخص‌ترین طرح هادی روستایی بیان کرد: این طرح‌ها تفاوتی برای بنیاد مسکن از حیث روستاها ندارد و متناسب با نیاز و ویژگی های محیطی هر روستا پروژه ها تعریف و اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه سعی می شود کمترین مداخله در محیط های روستایی صورت گیرد، توضیح داد: سیاست بنیاد مسکن استفاده از مصالح بوم‌آورد، حفظ الگوی بومی روستاها و مشارکت حداکثری اهالی است تا پایداری پروژه ها حفظ شود و روستاییان به محیط احساس تعلق خاطر داشته و محیط را از خود بدانند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان تهران افزود: در روستاهای کوهستانی سعی شده از سنگفرش و مصالح سنگی استفاده شود و عملیات اجرایی در روستاهای دشتی عمدتا برپایه پیاده روسازی و آسفالت معابر است.

وی با بیان اینکه تلاش کریدم تا الگوها را در تمامی روستاها با کیفیت اجرا و از مصالح دارای کیفیت استفاده شود، گفت: اگر مراقبت صحیح از این طرح ها انجام شود و تخریب و کنده کاری نشود ماندگاری آنها به طور میانگین بیش از 20 سال است.

به گفته خوئینی، در راستای سیاست‌های سازمانی، ماموریت و وظایف محوله به این نهاد، تامین مسکن برای محرومان، ایجاد زمینه توسعه پایدار در روستاها از اهداف اصلی بنیاد مسکن است.

سیاست بنیاد مسکن واگذاری زمین نیست

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان تهران با بیان اینکه در استان سیاست بر احداث واحدهای مسکونی و واگذری آن به افراد واجد شرایط است، بیان کرد: واگذاری زمین در دستور کار بنیاد مسکن استان تهران نیست.

خوئینی افزود: افرادی که متقاضی واحدهای مسکونی احداث شده هستند حتما باید بومی روستا، فاقد مسکن و متاهل باشند تا بتوانند از این واحدها برخوردار شوند.

وی ادامه داد: شرایط بومی بودن روستاییان نیز به این نحو است که امورات مهم زندگی افراد متقاضی باید در آن روستا و بخش جاری باشد که شامل سکونت یا اشتغال حداقل پنج سال در آن روستا است.

تصویب سند توسعه اشتغال روستاهای استان تهران

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان تهران گفت: سند توسعه اشتغال روستاهای استان با همکاری سازمان برنامه و بودجه تهیه و در شورای برنامه‌ریزی توسعه استان تصویب شد.

خوئینی هدف از تصویب سند توسعه اشتغال روستاهای استان تهران را مهاجرت معکوس عنوان کرد و توضیح داد: برای حفظ مهاجرت معکوس از تهران باید اشتغال را به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی در شهرهای کوچک و روستاها جدی گرفت.

وی ادامه داد: اگر این طرح اجرایی شود دستکم در پنج سال آینده 23 هزار فرصت شغلی پایدار در روستاهای استان ایجاد می شود.

به گفته خوئینی، در کنار بهسازی محیط روستا، مشاغل دیگری پدید می‌آید که به ماندگاری جمعیت در روستاها کمک می کند؛ از یاد نبریم که در کشورهای توسعه یافته نیز توسعه روستاها محور و جزو الویت های آنها قرار دارد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان تهران گفت: روستاها در این طرح به صورت پهنه مطالعه و مزیت های نسبی هر منطقه سنجش می شود تا با شناسایی مشاغلی که می توان در آن منطقه ایجاد کرد بتوان بنیان اقتصادی منطقه را تقویت کرد.

به گفته خوئینی، مهاجرت معکوس در صورت مهیا بودن مسکن، شغل و امکانات رفاهی در نهایت به نفع کشور و مردم خواهد بود چراکه امروز تهران با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و بسیاری از افراد از زندگی در پایتخت پشیمان هستند.

وی افزود:‌ مهاجرت معکوس معقوله ای است که در راستای سیاست های کلان کشور مبنی بر تقویت روستاها به عنوان خاستگاه تولید تعریف می شود؛ بنیاد مسکن متولی بهسازی محیط و زیباسازی سیما و منظر روستاها است اما از یاد نبریم که مهاجرت معکوس تنها با بهسازی محیط اتفاق نمی افتد و بخش عمده آن بر مسائل اقتصادی و اجتماعی است که متولیان آن، مسئولان دیگر دستگاه ها هستند.

به گفته وی، زمانی که اشتغال و امرار معاش در روستاها و شهرهای کوچک فراهم شود، دلیلی دیگر برای مهاجرت به تهران با این همه مشکل از جمله ترافیک، آلودگی هوا و مشکلات عدیده باقی نمی ماند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان تهران یادآور شد: از پیامدهای مثبت مهاجرت معکوس، کاهش هزینه‌های بالاسری عمومی در شهرها، کاهش حجم ترافیک، کاهش آلودگی هوا و ایجاد علقه های عاطفی و اجتماعی در جوامع کوچک روستایی است.

به گزارش ایرنا، بیش از 520 روستای بالای 20 خانوار روستایی در استان تهران وجود دارد که حدود یک میلیون جمعیت دائم ساکن هستند.

133 میلیارد تومان تسهیلات برای مسکن‌ روستایی استان تهران اختصاص یافت

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات