شتاب‌گیری توسعه زیرساخت‌های راه و مسکن رهاورد سفر وزیر به استان یزد

وزیر راه و شهرسازی 18 اردیبهشت ماه مهمان یزد بود، در جریان این سفر علاوه بر بازدید از طرح ملی راه آهن یزد - اقلید، چند طرح جاده‌ای با حضور محمد اسلامی افتتاح و عملیات ساخت پنج هزار و 425 واحد مسکونی نیز در قالب طرح اقدام ملی مسکن به عنوان مهمترین رهاورد این سفر آغاز شد.

زمان مطالعه 7 دقیقه

شتاب‌گیری توسعه زیرساخت‌های راه و مسکن رهاورد سفر وزیر به استان یزد

استان یزد در بحث طول راه‌های شریانی رتبه دهم کشور را دارد، از لحاظ طول بزرگراه در جایگاه هشتم، طول راه اصلی در رتبه 14 ،‌ طول راه های فرعی در جایگاه 15 و راه های روستایی در رتبه 22 کشور قرار دارد، در این استان 681 کیلومتر بزرگراه، 657 کیلومتر راه اصلی، 980 کیلو متر راه فرعی، 2 هزار و 250 کیلومتر راه روستایی وجود دارد که از مجموع راه های استان هزار و 267 کیلومتر، راه‌های شریانی و ملی است.

به گزارش ایرنا، همچنین استان یزد در حوزه طرح اقدام ملی مسکن از استان‌های پیشتاز کشور است که در اسفندماه سال گذشته حدود 40 واحد مسکن ملی در این استان به بهره برداری رسید.

سفر دولتمردان برای افتتاح طرح های مختلف به استان‌های کشور در ماه های پایانی فعالیت دولت تدبیر و امید ، نشانگر آن است که قطار توسعه با وجود همه مشکلات متوقف نشده و افتتاح طرح های مهم از شتاب خوبی برخوردار است.

استان یزد در چندماه گذشته شاهد سفر وزیران مختلفی بوده و ستاوردهای زیادی برای این استان به همراه داشته است، در همین راستا محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی روز شنبه 18 اردیبهشت در سفر به این استان از طرح ملی راه آهن یزد - اقلید بازدید کرد که با توجه به روند اجرای 95 درصدی این طرح، اسلامی خبر از بهره برداری آن در خرداد ماه امسال را داد.

در سفر وزیر راه و شهرسازی در مجموع چهار طرح جاده ای شامل 17 کیلومتر روکش آسفالت گرم، 59 کیلومتر آسفالت حفاظتی، 296 کیلومتر درزگیری و حدود 230 کیلومتر لکه‌گیری با اعتباری بالغ بر 48 میلیارد تومان به بهره برداری رسید و ساخت پنج هزار و 425 واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن هم در این استان آغاز شد.

بهره برداری راه‌آهن یزد - اقلید خرداد ماه سال‌جاری

پروژه راه‌آهن یزد _ اقلید از مهمترین طرح های استان و از مصوبات سفر مقام معظم رهبری است، عملیات اجرایی این طرح از سال 1390 توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) به طول 270 کیلومتر آغاز شده است که 245 کیلومتر طول این مسیر در یزد و بقیه در حوزه استحفاطی استان فارس قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی در سفر خود در بازدید طرح راه آهن یزد _ اقلید بهره برداری از این طرح در خردادماه سال‌جاری خبر داد.

محمد اسلامی با اشاره به اینکه نخستین قطار در این مسیر ریلی 270 کیلومتری، خردادماه 1400 به حرکت خواهد افتاد و مردم از مواهب آن برخوردار خواهند شد افزود: این پروژه در سال 90 آغاز شده اما 60 درصد حجم کار هم به لحاظ فیزیکی و هم تخصیص اعتبار در سال‌های 98 و 99 انجام شده است که نشان از اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید برای توسعه شبکه ریلی کشور دارد که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: اگرچه به نظر می‌رسد این خط آهن تنها یک خط مواصلاتی برای اتصال 2 استان است، اما احداث آن در انتقال بار از جاده به راه‌آهن فوق‌العاده موثر است.

وی تصریح کرد: همچنین مردم استان‌های جنوبی که اکنون از شیراز با قطار به مشهد سفر می‌کنند، می‌توانند با استفاده از این خط آهن مسیر مشهد را سه ساعت سریع‌تر طی کنند از سوی دیگر استان‌های فارس و یزد و اصفهان که استان‌های گردشگری هستند، از طریق این خط به یکدیگر متصل می‌شوند.

اسلامی با بیان اینکه ارزش این خط آهن حدود 4000 میلیارد تومان است، افزود: امیدوار هستیم این پروژه تا پایان دولت و قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به بهره برداری برسد.

ساخت 2 هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور

وزیر راه و شهرسازی درباره سایر پروژه‌های ریلی در دست احداث در کشور گفت: هم اکنون حدود دو هزار کیلومتر خط آهن در دست ساخت است که افتتاح این خطوط تا پایان سال 1400 هدف‌گذاری شده است.

اسلامی ادامه داد: 400 کیلومتر از این خطوط، خطوط دوم است که ظرفیت انتقال را افزایش می‌دهد و در مسیرهای بافق - زرین شهر و قزوین - زنجان در حال اجرا است.

و ی تصریح کرد: یکهزار و 600 کیلومتر خط آهن جدید نیز در قالب هفت پروژه ریلی در دست ساخت است که تعدادی از این طرح ها در نیمه اول امسال و باقی مانده تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد وی با تکمیل این خطوط ریلی به غیر از 5 استانی که در این دولت به شبکه سراسری ریل متصل شده‌اند، چند استان دیگر نیز به این شبکه متصل می‌کند.

افتتاح بزرگراه کنار گذر زراچ - اشکذر

بزرگراه کنارگذر زراچ - اشکذر در استان یزد بعد ازظهر شنبه با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد، هزینه این بزرگراه به طول 34 کیلومتر و عرض12 متر، 300 میلیارد ریال اعلام شده و ارزش آن به نرخ روز یکهزار و 400 میلیارد ریال است.

صرفه جویی در هزینه سوخت، کاهش تصادف جاده ای و کاهش بار ترافیکی از مزایای طرح یادشده است.

سالانه یک‌هزار کیلومتر به بزرگراه‌های کشور اضافه شد

وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به استان یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در هشت سال گذشته به‌طور متوسط سالانه یک‌هزار کیلومتر به بزرگ‌راه‌های کشور اضافه شد که این یک رکورد است.

اسلامی افزود: ایجاد این بزرگراه ها موجب ایمنی و افزایش بهره وری و کاهش بار ترافیکی در جاده ها و راه های کشور شده است.

وی اظهار داشت : به علت قرار گرفتن سکونتگاه‌ها در پیرامون شهر، به منظور کاهش بار ترافیکی درون شهرها و ایجاد یک مسیر امن و ایمن برای شهروندان، ساخت بزرگراه‌ها در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

اسلامی در خصوص طرح بزرگراه کنار گذر زارچ و اشکذر در استان یزد گفت: حدود صد کیلومتر بزرگراه تا نیمه اول سال‌جاری به بزرگراه های استان یزد افزوده می شود که این یک کار بزرگ است.

ساخت پنج هزار و 524 واحد مسکن ملی در یزد آغاز شد

عملیات اجرایی ساخت پنج هزار و 524 واحد مسکن ملی عصر شنبه در مراسمی با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در پنج شهر یزد، اردکان، اشکذر، میبد و زارچ در استان یزد آغاز شد.

سه هزار و 120 واحد در یزد ، 223 واحد در میبد، 256 واحد در اردکان، 109 واحد در زارچ و 57 واحد در اشکذر ساخته می شود و یک هزار و 660 واحد هم مربوط به بنیاد شهید است.

مجموعا 24 هزار و 140 نفر در استان یزد برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند که در نهایت هشت هزار و 983 نفر تایید نهایی شدند که از این تعداد 6 هزار و 787 نفر وجه خود را تاکنون واریز کرده اند.

ساخت 530 هزار واحد مسکن ملی

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران استان یزد گفت: ساخت 530 هزار واحد در قالب طرح اقدام ملی مسکن در کشور در دستور کار بوده است که تعدادی از این طرح ها در استان‌های به بهره برداری رسیده و برخی هم در حال ساخت هستند.

محمد اسلامی افرود: برخی ادعا می کنند که دولت فاقد برنامه برای مسکن است و هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است در حالیکه دولت تدبیر و امید طرح جامع مسکن تحت عنوان اقدام ملی مسکن را ارائه کرد که در امتداد مسکن مهر بود با این اولویت که مسکن مهر باقی مانده را تکمیل و تحویل دهد که این اقدام نیز به سرعت انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در دولت نهم و دهم ساخت 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر برنامه ریزی شده بود که تنها 760 هزار آن به متقاضیان تحویل شد و مابقی در این دولت تکمیل شد و حدود یک میلیون و 400 هزار واحد مسکن مهر تحویل و پرونده آن بسته شد.

اسلامی یادآور شد: طرح اقدام ملی مسکن، یک برنامه پابرجاست که متعلق به هیچ جناح فکری و سیاسی نیست، جریانی است که مربوط به مردم و زندگی آنهاست و در قالب آن ساخت 400 هزار واحد مسکن شهری و 200 هزار مسکن محرومان و روستایی هدف گذاری شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: استان یزد یکی از استان‌های پیشتاز در طرح اقدام ملی مسکن است.

افتتاح طرح بازآفرینی و ساماندهی مجموعه تاریخی شهر مهریز

با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار یزد شامگاه شنبه طرح بازآفرینی و ساماندهی مجموعه تاریخی شهر مهریز نیز افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این طرح با صرف 41 میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت بازآفرینی کشور و شامل هشت هزار و 400 مترمربع بدنه‌سازی و هشت هزار و 200 مترمربع کف‌سازی است.

همچنین با حضور وزیر راه و شهرسازی، روکش آسفالت جاده اصلی مهریز به یزد با صرف 480 میلیارد ریال از بودجه ملی و شامل 59 کیلومتر روکش حفاظتی، 117 کیلومتر روکش تعویضی گرم و 193 کیلومتر درزگیری بهره برداری شد.

طرح بازآفرینی شهری شامل خلق فضاها و مکان‌های شهری با هدف فراهم کردن امکان کار و زندگی استاندارد برای شهروندان و حفظ و زنده کردن هویت تاریخی است که از ابتدای دولت یازدهم این طرح در کشور شکل گرفته است.

شتاب‌گیری توسعه زیرساخت‌های راه و مسکن رهاورد سفر وزیر به استان یزد

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات