مسکن ملی به 530 هزار واحد رسید

در شرایطی مسکن ملی به پیشرت 25 درصد رسیده و وزیر راه و شهرسازی از اجرایی شدن 530 هزار واحد خبر می‌دهد که نگرانی‌هایی بابت افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و عدم تکمیل آورده از طرف برخی متقاضیان وجود دارد.

زمان مطالعه 3 دقیقه

مسکن ملی به 530 هزار واحد رسید

به گزارش ایسنا، پروژه های در دست اجرای طرح اقدام ملی مسکن به تدریج در حال افزایش است. طبق آخرین آماری که محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ اعلام کرده در حال حاضر 530 هزار واحد به مرحله اجرا رسیده است. این طرحها شامل پروژه های ثبت نامی، مشارکتی، واگذاری زمین، خودمالکی و تفاهمنامه با دستگاههای دولتی است که در اکثر شهرهای کشور در حال انجام است.

اما یکی از موانعی که ممکن است به تطویل پروژه منجر شود عدم پرداخت به موقع آورده از سوی متقاضیان است. اسلامی امروز برای چندمین بار از متقاضیان درخواست کرد که آورده خود را در زمان مقرر تکمیل کنند.

با توجه به تورم معمول اقتصاد ایران، طولانی شدن روند ساخت و ساز می تواند به افزایش قیمت تمام شده منجر شود. همین حالا هم از پارسال تا امسال قیمتها حدود 80 درصد افزایش یافته و طبق برآورد سازمان برنامه و بودجه قیمت مسکن ملی از متری 2.7 میلیون تومان به متری 4.9 میلیون تومان رسیده است. به احتمال زیاد این قیمت نیز تا زمان تکمیل واحدها افزایش می یابد.

بر اساس آماری که 15 فروردین ماه 1400 از سوی بانک مسکن اعلام شد 213 هزار و 101 متقاضی برای مسکن ملی افتتاح حساب و از این تعداد 150 هزار و 338 نفر وجوه اولیه را واریز کردند که معادل 6790 میلیارد تومان است. از این میزان وجوه واریز شده متقاضیان به حساب بانک 1206 میلیارد تومان به پروژه‌ها تزریق شده و مابقی در حساب بانک است و به مرور به پروژه‌ها تزریق می‌شود. 106 پروژه قراردادشان قطعی شده که تعداد واحدهای آن 8442 واحد است. همچنین 75 پروژه به تعداد 3382 واحد نیز در دفتر خانه آماده افتتاح حساب است.

این آمار و ارقام گویای آن است که واریز وجوه به اندازه کافی نیست. مدتی قبل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی به ایسنا اعلام کرد که پروژه های تعریف شده به مراتب بیش از متقاضیانی است که وجه واریز کرده اند. پس از واریز وجه و احراز توان اقتصادی، متقاضیان طرح به پروژه های تعریف شده در سامانه طرح اقدام ملی مسکن در شهر محل سکونت متقاضیان متصل می شوند. تا کنون متقاضیانی که نسبت به واریز وجه اولیه اقدام کرده اند به پروژه های تعریف شده متصل و به آنها از طریق پیامک اطلاع رسانی شده است. بدیهی است این متقاضیان می توانند وضعیت تخصیص پروژه خود را در سامانه طرح اقدام ملی مسکن نیز مشاهده کنند.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه 1398 طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد و 18 آبان ماه 1398 ثبت نام از متقاضیان در چهار استان آغاز و سپس به دیگر استانها تسری پیدا کرد. برای این پروژه 400 هزار واحد تعریف شد که در دور اول و دوم نام نویسی 1.6میلیون نفر از طریق سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت نام کردند که 460 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. اولین واحدها به تعداد 11 هزار و 560 واحد در روز یکم آبان ماه 1399 به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. مسئولان وزارت راه و شهرسازی، پیشرفت پروژه اقدام ملی مسکن را حدود 25 درصد اعلام کرده‌اند و اسلامی قول داده در نیمه اول سال 1400 ماهانه 20 هزار واحد افتتاح شود. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و 100 میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود 18 درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود 40 میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های زمستان 1399 به حدود 4.9 میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است. ثبت نام مراحل اول، دوم و سوم به پایان رسیده است. فرصت ثبت نام در مرحله سوم از 18 دی ماه 1399 آغاز شد و پنجشنبه (25 دی ماه) به اتمام رسید. در صورت خالی شدن ظرفیت یا تامین زمین، امکان ثبت نام مجدد وجود دارد.

مسکن ملی به 530 هزار واحد رسید

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات