اجرای 26 طرح بازآفرینی شهری لرستان

بازآفرینی شهری نگرشی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهری است که در نهایت به یک پیشرفت پایدار اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی می‌رسد به همین منظور در لرستان 26 طرح بازآفرینی شهری در حال اجرا یا به بهره‌برداری رسیده است.

زمان مطالعه 4 دقیقه

اجرای 26 طرح بازآفرینی شهری لرستان

دولت در طرح بازآفرینی شهری به دنبال نوسازی و بازتوانی محلات فرسوده شهری است تا از این طریق مناطق بازآفرینی شده و مشکلات محلات نیز برطرف شود، عمده‌ترین رویکردها در زمینه پایداری و احیای بافت‌های شهری تاکید بر رویکـرد بازآفرینی است.

براساس سیاست‌های پیش‌بینی شده در برنامه ملی بازآفرینی شهری، واحدهای مسکونی جدید به ‌جای واحدهای فرسوده ساخته می شود البته زمین مورد نیاز از زمین‌های دولتی و عمومی اختصاص داده می شود و مردم، بخش خصوصی و نهادهای عمومی در راستای اجرای این طرح ها همکاری خواهند کرد.

در استان لرستان، اجرای 26 طرح بازآفرینی شهری یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید است که عملیات اجرایی آنها از سال 96 در شهرهای استان آغاز شده است تا گامی اساسی برای احیای بافت های شهری و محله ای در استان برداشته شود.

این طرح های بازآفرینی که در شهرهای خرم آباد، بروجرد، دورود و الیگودرز در حال اجراست تاکنون پیشرف فیزیکی خوبی داشته اند و 9 طرح نیز به بهره برداری رسیده و مابقی از 15 تا 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مهمترین این طرح ها شامل احداث مرکز توسعه محله گل سفید، اجرای دیوار حایل مرکز توسعه محله گل سفید، احداث دیوار ساحلی، آسفالت و جدول گذاری دو طرف معبر رودخانه کرگانه خرم آباد، احداث مرکز توسعه محله ناصرالدین دورود، بهسازی محور پل وحدت دورود، احداث کانال جمع آوری آب های سطحی محله دره غریب، آسفالت معابر دره غریب و سالن ورزشی محله دره غریب بروجرد است که این طرح ها به بهره برداری رسیده است.

برای اجرای این طرح های بازآفرینی شهری که به بهره برداری رسیده است، در مجموع 108 میلیارد و 915 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

اکنون احداث پارک، جدول گذاری و کانال دفع آب های سطحی فلک الدین با 32 درصد پیشرفت، اجرای دیوار پیش ساخته محافظ بتن جنب قبرستان محله فلک الدین خرم آباد با 25 درصد پیشرفت، اجرای اسکلت مدرسه 9 کلاسه محله درب دلاکان خرم آباد با 75 درصد پیشرفت فیزیکی، تکمیل مدرسه 12 کلاسه محله ناصرالدین دورود با 63 درصد پیشرفت فیزیکی از جمله طرح های بازآفرینی شهری در دست اجرا است.

احداث زمین چمن محله ناصرالدین با 45 درصد پیشرفت، آسفالت معابر محله ناصرالدین دورود هم با 92 درصد پیشرفت، کانال دفع آب های سطحی انگشته شهرستان دورود با 70 درصد پیشرفت، تکمیل طبقه همکف سرای محله دره غریب بروجرد با سه درصد پیشرفت، احداث پارم محله ای کاظم آباد با 42 درصد پیشرفت و تکمیل کانال جمع آوری آب های سطحی محله کاظم آباد شهرستان الیگودرز با 40 درصد به عنوان طرح های بازآفرینی در دست اجرای استان به شمار می رود.

اجرای آسفالت معابر پشت کمربندی محله عقیل آباد شهرستان الیگودرز با 55 درصد پیشرفت فیزیکی، بهسازی و کف سازی خیابان حاشیه امام (ره) در رودخانه ساحلی کوهدشت با 15 درصد پیشرفت فیزیکی از دیگر طرح های اجرایی معاونت بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی لرستان است.

برای اجرای این طرح های در دست اجرای بازآفرینی شهری در لرستان نیز تاکنون یک هزار و 293 میلیارد و 100 میلیون ریال هزینه شده است.

همزمان با اجرای این طرح های بازآفرینی همچنین پنج طرح آنها در راستای اجرای عملیات اجرایی پروژه های مرمت و بهسازی بناها و بافت های تاریخی اداره کل راه و شهرسازی لرستان است که برای اجرای این طرح ها نیز 36 میلیارد و 250 میلیون ریال اعتبار پیش بینی شده است.

این طرح های بناها و بافت های تاریخی لرستان نیز شامل بهسازی و کف سازی خیابان فردوسی خرم آباد با 98 درصد پیشرف فیزیکی، مرمت و بهسازی خانه تاریخی چنگایی خرم آباد هم با 98 درصد پیشرفت، مرمت و بهسازی سرای حافظی بروجرد با 90 درصد پیشرفت، مرمت و بهسازی بازار قیصریه بروجرد با 88 درصد پیشرفت و بهسازی و کف سازی محور خوشبین بروجرد نیز با 58 درصد پیشرف فیزیکی است.

این طرح های بازآفرینی شهری در لرستان که از پیشرفت خوبی برخوردار هستند در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد که امیدواریم موجب رونق و توسعه پایدار مناطق شهری استان شود.

در مجموع 384 هزار و 319 نفر در بافت های ناکارآمد میانی، سکونتگاه های غیررسمی( حاشیه نشینی) و بافت های فرهنگی و تاریخی لرستان سکونت دارند.

901 هکتار معادل هشت درصد مساحت لرستان سکونتگاه غیررسمی (حاشیه نشینی) می باشد که 22 هزار و 230 نفر معادل 21 درصد جمعیت استان را در خود جای داده است.

مناطق حاشیه نشین در پنج شهر خرم آباد با 219 هکتار، بروجرد با 212 هکتار، دورود با 228 هکتار، کوهدشت 112 و الیگودرز 130 هکتار وجود دارد که به ترتیب 6، 6، 14، 14 و 10درصد جمعیت این شهرها در این مناطق سکونت دارند.

اجرای 26 طرح بازآفرینی شهری لرستان

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات