سامانه املاک مسیر درست مبارزه با احتکار مسکن / اخذ 136میلون تومان از هر خانه احتکار شده 

مسیر مبارزه با احتکار مسکن در دولت سیزدهم از طریق «سامانه املاک و اسکان» آغاز شده است و دولت توانسته از دانه درشت های محتکر مسکن، مالیات اخذ کند. حال باید دید دولت چهاردهم برای ریشه کردن احتکار مسکن و جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن، همین مسیر را ادامه می دهد؟

زمان مطالعه 2 دقیقه

img

در آخرین گزارش منتشر شده از سوی جهانگیر رحیمی، مدیرکل حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور، گفته شده که از 1100 واحد مسکونی خالی در کشور مبلغ 150 میلیارد تومان مالیات اخذ شده است. این رقم برای هر واحد مسکونی حدودا 136 میلیون تومان است که نشان می دهد این بار دانه درشت ها هدف مالیات ستانی دولت بوده اند. قانون «مالیات بر خانه های خالی» در سال 1399 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و سامانه «املاک و اسکان» به عنوان بازوی اجرایی دولت برای انجام این قانون مشخص شد. مهم ترین هدف این قانون، مبارزه با احتکار مسکن است.

رحیمی در گزارش خود اظهار داشت: «اخذ مالیات از خانه های خالی از سال 1401 در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است. تعداد خانه هایی که در سال 1400 شناسایی شده، 66 هزار و 600 خانه است که مربوط به 40 هزار و 580 مالک است. همچنین تعداد خانه های خالی از سکنه که در سال 1401 مشمول مالیات شده اند، بالغ بر 58 هزار و 587 است. مجموع مالیات اخذ شده طی این دوسال نیز 150 میلیارد تومان بوده که از تعداد یک هزار و 100 خانه اخذ شده است.»

اجرای قانون بعد از نه سال در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم پس از نه سال که از تصویب قانون «مالیات های مستقیم» می گذشت و دولت وقت موظف به اجرای آن از طریق سامانه املاک و اسکان شده بود، این سامانه را در اوایل سال جاری راه انداخت. براساس داده های منتشر شده از طرف وزارت راه و شهرسازی، تاکنون 560 هزار واحد مسکونی خالی در کشور شناسایی شده و 180 هزار واحد آن به بازار مسکن بازگردانده شده است. آنچه که این ارقام نشان می دهد شروع درست مسیر مبارزه با احتکار مسکن است که دولت چهاردهم هم طبق قانون موظف به ادامه آن است.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم درخصوص عملکرد این وزارتخانه برای تکمیل سامانه املاک و اسکان گفته است: «در ابتدای دولت سیزدهم قانون جهش تولید مسکن تصویب و ابلاغ شد که کمک حال دولت در بخش مسکن بود.

همچنین با تصویب قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، و راه اندازی سامانه املاک و اسکان، امکان شناسایی خانه های خالی و عرضه آن ها به بازار مسکن میسر شد. در همین رابطه 120 هزار خانۀ خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات معرفی شد. این اقدام سبب شد تا 180 هزار خانۀ خالی به بازار مسکن عرضه شود.» نمایندگان مجلس نیز پیشتر بر نقش سامانه املاک و اسکان در مبارزه با احتکار مسکن تاکید کرده بودند.

در این خصوص، جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفته است: «برای جلوگیری از احتکار و سفته بازی در حوزه مسکن باید خانه های خالی شناسایی شوند، یکی از روش های شناسایی خانه های خالی، تکمیل سامانه املاک و اسکان است.»

حالا در آغاز کار دولت چهاردهم، باید دید، مسیری که تاکنون برای تکمیل این سامانه و مبارزه با احتکار مسکن طی شده است؛ چگونه ادامه خواهد یافت و مسئله خانه های خالی چطور حل خواهد شد؟



سامانه املاک مسیر درست مبارزه با احتکار مسکن / اخذ 136میلون تومان از هر خانه احتکار شده 

دیدگاه ها   دیدگاه

هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.