تهران، نیازمند پروژه های اضطراری آبی

باوجود بارش برف در تهران اما همچنان پای مشکل آب در تهران محکم است و آن طور که مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرده، نیازمند پروژههای اضطراری جایگزین برای این کلانشهر هستیم.

زمان مطالعه 3 دقیقه

img

133 هزار و 682 خانوار در شهر تهران بیش از دو برابر الگو و حد مجاز آب مصرف میکنند، الگوی مصرف آب در تهران 14 مترمکعب برای هر خانوار در ماه است، مشترکانی که ماهانه بیش از دو برابر الگوی مصرف یعنی بیش از 28 مترمکعب آب مصرف میکنند، «بدمصرف» محسوب میشوند. گروه «بد مصرف ها» معادل 42 میلیون و 492 هزار و 806 مترمکعب آب را در 9 ماه نخست امسال مصرف کردهاند.

سه درصد از مشترکان پایتخت بدمصرف هستند که هشت درصد آب شرب خانگی این کلانشهر را مصرف میکنند، 40درصد از مشترکان تهرانی خوشمصرف هستند و مطابق برآورد 9 ماهه شرکت آب و فاضلاب استان تهران 27 درصد حجم آب شرب خانگی پایتخت به این دسته از مشترکان اختصاص یافته است. مشترکانی که ماهانه 14 مترمکعب و کمتر آب مصرف کنند «خوش مصرف» هستند. دو میلیون و 3755 مشترک پرمصرف آب در تهران وجود دارد گفت پرمصرف های تهرانی 57 درصد هستند که 65 درصد از حجم آب شرب خانگی را مصرف میکنند. مطابق قانون مشترکانی که ماهانه تا دو برابر الگوی مصرف یعنی 14 تا 28 مترمکعب آب مصرف میکنند، مشترک «پرمصرف» به حساب می آیند.

مشکل، فقدان پروژههای جایگزین و پدافندی در تهران است

هرچند تا کنون اقداماتی برای مقابله با مشترکان پر مصرف انجام شده اما همچنان اوضاع منابع آبی مطلوب نیست، اتابک جعفری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به تازگی در این باره اظهار کرد: مشکلی که امروز با آن دست به گریبانیم، فقدان پروژههای جایگزین و پدافندی در استان است که به اعتباری افزون بر 10 هزار میلیارد در سال نیاز دارد.

وی با اشاره به اقدامات سریع آبفای استان تهران در تامین آب این استان در تابستان و پاییز امسال گفت: با راهکارهای کوتاهمدت مشکل تامین آب تهران برطرف نخواهد شد و نیازمند پروژههای اضطراری جایگزین برای این کلانشهر هستیم.

برنامه مدیر جدید برای مشکلات آبی تهران

به تازگی تغییر و تحولاتی در صنعت آب تهران اتفاق افتاد؛ محسن اردکانی، مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب استان تهران برنامه هایی را برای گذر از شرایط فعلی تهران در نظر دارد، او بر این باور است که با وجود کاهش بارندگی و خشکسالی های ممتد، بدون تغییر رویکرد در حوزه آب، کمبود آب به تنش و تنش به بحران بدل میشود، زیرا استان تهران 13.5 میلیون نفر جمعیت ثابت و 2.5 میلیون نفر جمعیت شناور دارد؛ بنابراین تامین آب بیش از 16 میلیون نفر نیاز به اقدامات ویژهای دارد که البته فراهمشدن این شرایط نیازمند توجه شرکت مدیریت منابع آب ایران و شرکت مهندسی آبفای کشور به رویکرد فراحوزهای آب است.

به گفته وی، تنها دو درصد از منابع آب کشور در استان تهران وجود دارد در حالی که 20 درصد جمعیت کشور در آن ساکن است. از سوی دیگر تغییر اقلیم و خشکسالی باعث شده نبود توازن بین منابع آبی و جمعیت بیشتر شود؛ بنابراین چارهای جز تغییر رویکرد نداریم. سه مولفه کارساز در حوزه آب شامل تامین، توزیع و مصرف آب است. تامین 1.5 میلیارد مترمکعب آب سالانه برای استان تهران کار بسیار پرچالشی است.

مدیرعامل جدید آبفای استان تهران با بیان اینکه در آبفای استان تهران طرحهای خوبی مانند رینگ تهران در حال اجراست که با کمک فناوریهای روز هم میتوانیم گامهای موثرتری برداریم، اظهار کرد: در حوزه مدیریت مصرف توفیق چندانی نداشته ایم، پایین بودن نرخ آببها که تقریبا به سوی رایگان بودن میل میکند باعث شده است عامل بازدارنده برای کاهش مصرف وجود نداشته باشد که در این زمینه نیازمند قانونگذاری هستیم.

اردکانی با تاکید بر توجه به حوزه پساب گفت: فراهمسازی بازارهای جدید برای پسابی که از 1.5 میلیارد مترمکعب مصرف سالانه آب حاصل میشود میتواند منبع مالی خوبی برای ادامه طرحهای توسعه شبکه فاضلاب و جمعآوری آن باشد.

بیشک حل مشکل آب در تهران نیازمند یک عزم جدی از سوی همه سازمان های ذیبرط و تدوین برنامه های مدیریتی درست است، هرچند که طی سالهای گذشته اقداماتی در این حوزه انجام شده اما برای گذر از شرایط موجود نیازمند تدابیر بیشتری هستیم تا پایتخت با مشکلات جدی مواجه نشود.



تهران، نیازمند پروژه های اضطراری آبی

دیدگاه ها   دیدگاه

هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.