مکانیزم حق کمیسیون مشاوران املاک اصلاح شود / تلاش برخی بنگاه‌ های مسکن برای تدوام گرانی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه حق کمیسیون مشاوران املاک بر اساس درصدی از نرخ معاملات محاسبه می‌شود، برخی بنگاه‌ها برای افزایش کاذب قیمت مسکن تلاش می‌کنند.

زمان مطالعه 1 دقیقه

img

اقبال شاکری ضمن تاکید بر لزوم افزایش نظارت بر فعالیت بنگاه های معاملات ملکی، گفت: بسیاری از بنگاه های معاملات ملکی با انجام معاملات صوری و درج اگهی با قیمت بالاتر از عرف منطقه به دور از نظارت دستگاه های متولی، اقدام به افزایش حباب گونه و غیر واقعی مسکن می کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: در حال حاضر بنگاه های معاملات ملکی جز اصناف هستند اما باید وزارت راه و شهرسازی نیز بر عملکردشان نظارت کند.

شاکری در ادامه با بیان اینکه مشاوران املاک باید در قبال ارائه اطلاعات به خریداران و مشاوره خود پاسخگو باشند، اظهار کرد: برای جلوگیری از انجام معاملات صوری در بنگاه های معاملات ملکی حتما باید رابطه بین ملک و مالک با احراز هویت شده و کد رهگیری داده شود، از طرفی تمامی اطلاعات مسکن باید توسط بنگاه های معاملات ملکی صحت سنجی شده و مشاوران املاک در این خصوص مسئولین پذیر باشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: عدم توجه به این موضوع و سوء استفاده برخی مشاوران املاک از سهل انگاری خریداران هنگام نوشتن مبایعه نامه موجب تشکیل تعداد زیادی پرونده در قوه قضاییه شده است.

شاکری اظهار کرد: در حال حاضر مشاوران املاک تنها با نوشتن قرارداد خرید و فروش و یا اجاره مبالغ چند ده میلیونی از طرفین معامله اخذ می کنند. از این رو باید در خصوص حق کمیسیون مشاوران املاک تجدید نظر صورت گرفته و تغییرات در آن ایجاد شود و همانند نماشگاه های خودرو، حق کمیسیون مبلغ ثابتی برای هر معامله باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در حال حاضر حق کمیسیون مشاوران املاک بر اساس درصدی از قیمت خانه بوده لذا نسبت به افزایش قیمت مسکن تلاش کرده و این موضوع موجب افزایش کاذب قیمت خانه ها می شود.



مکانیزم حق کمیسیون مشاوران املاک اصلاح شود / تلاش برخی بنگاه‌ های مسکن برای تدوام گرانی

دیدگاه ها   دیدگاه

هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.