رخت نو بر تن 3 هزار و 500 واحد مسکونی در بافت فرسوده گچساران

نوسازی سه هزار و 500 واحد مسکونی در بافت فرسوده شهری و روستایی شهرستان گچساران در هشت سال گذشته ؛سیمای این مناطق را زیباتر از هر زمان دیگر کرده است.

زمان مطالعه 6 دقیقه

img

داشتن سرپناه ایمن از مهمترین نیازهای انسان برای دستیابی به رفاه و آرامش و گریختن از خسارت های جانی و مالی هنگام بروز حوادث طبیعی مانند زلزله محسوب می شود.

احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان و مقاوم سازی خانه های روستایی از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید برای حمایت از اقشار کم درآمد این شهرستان برای نوسازی واحدهای مسکونی آنان بوده است.

در حالی که دستیابی به مسکن مناسب برای شهروندان حاشیه شهر دوگنبدان و اقشارکم درآمد رویایی دست نایافتنی بود حمایت های همه جانبه دولت از تخفیف و کاهش هزینه های خدمات شهری تا تخریب رایگان در کنار تسهیلات بانکی ارزان قیمت و کمک های بلاعوض مسیر نوسازی واحدهای مسکونی مناطق حاشیه نشین و محله های پایین شهر دوگنبدان را هموار کرده است.

خانه های رنگ و رو رفته و آسیب پذیر مقابل حوادت طبیعی در شهر دوگنبدان ؛هم اکنون رخت نوی نوسازی بر تن کرده اند و رهگذران از دیدن منازل نوساز و با مبلمان زیبای شهری لذت می برند.

یکی از ساکنان محله سادات شهر دوگنبدان می گوید: نوسازی منازل مسکونی بافت فرسوده به آرزویی برای ساکنان محله های پایین شهر دوگنبدان تبدیل شده بود اما اکنون ساکنان مناطق مسکونی بالای شهر با دیدن شکل و شمایل خانه های محله سادات و رادک شگفت زده می شوند.

پری احمدی می گوید به عنوان یک زن سرپرست خانواده بدون کمک دولت هرگز قادر به نوسازی خانه خود نبودم و اکنون با کمک دولت خانه ای ساخته ام که تمام ارزوهایم در ان محقق شده است.

طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان

عملیات اجرایی احیای بافت فرسوده دوگنبدان در زمینی به میزان 164 هکتار در هشت محله مسکونی این شهر از سال 1396 آغاز شد و این طرح وضعیت مسکن بیش از 25هزار نفر معادل یک چهارم جمعیت این شهر را متحول کرده است.

این طرح که سال 1387 تصویب و چند سال به دلیل نبود اعتبار راکد بود اما با پیگیری های انجام شده عملیات اجرایی آن در دولت یازدهم آغاز شد.

جمع آوری انشعاب‌های برق، آب و گاز، تخفیف در پروانه‌های ساختمانی و ضمانت زنجیره‌ای از حمایت های دولت برای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان بوده است.

نوسازی واحدهای مسکونی بافت فرسوده

مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان گفت: یکهزار و700 واحد مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان از سال 1396 تاکنون نوسازی شده است.

محمدمراد راغ پوراظهار داشت: برای نوسازی هر واحد مسکونی 500 میلیون ریال وام بانکی ارزان قیمت و 210میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است .

وی تصریح کرد: تسهیلات بانکی با سه سال دوره تنفس، پنج درصد کارمزد و 12 سال دوره بازپرداخت از مهمترین حمایت های دولت برای احیای بافت فرسوده این شهر است.

راغ پور اظهار داشت: سه هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده دوگنبدان نوسازی خواهد شد که تاکنون عملیات اجرایی 2 هزار واحد انجام و یا در دست اجراست.

وی ابراز کرد: تاکنون 66درصد واحدها مسکونی بافت فرسوده دوگنبدان مقاوم سازی و نوسازی شده است.

راغ پور ادامه داد: بازسازی یکهزار واحدمسکونی دیگر در بافت فرسوده دوگنبدان در دست اجراست.

راغ پور افزود: مالکان سه هزار و 500 واحد مناطق بافت فرسوده این شهر برای استفاده از مزایای این طرح نام نویسی کرده اند و حمایت از شتاب بخشی این پروژه با پیگیری جذب منابع لازم اولویت این ستاد است.

مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی

اگرچه نوسازی خانه های روستایی از سال های پیش در گچساران آغاز شده بود اما افزایش 50درصدی بازسازی گویای همت دولت برای حمایت از نوسازی مسکن روستایی این شهرستان است اقدامی که افزون بررفاه ساکنان باعث کاهش مهاجرت روستاها به شهر نیز شده است.

یکی از ساکنان روستای امامزاده جعفر گچساران که از شهر به زادگاه خود برگشته می گوید که پیش از نوسازی خانه خود برای اشتغال در باغ به روستا می آمد اما حالا با داشتن خانه ای زیبا عطای شهر را به لقایش بخشیده ام.

علی طالبی اضافه کرد:با سکونت در خانه روستایی بدون دغدغه هزینه های رفت وبرگشت به شهر با خیال آسوده در باغ کار می کنم.

افزایش بازسازی خانه های روستایی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران گفت: میزان مقاوم سازی واحدهای مسکونی در روستاهای این شهرستان در دولت تدبیر و امید 50 درصد افزایش یافته است.

حمدالله عباسپور اضافه کرد: یکهزارو 600 واحد مسکونی در دولت تدبیر و امید در مناطق روستایی این شهرستان مقاوم سازی شد.

وی بیان کرد: این در حالی است که پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید حدود یکهزار و400 واحد مسکونی روستایی در این شهرستان مقاوم سازی شده بود.

عباسپور افزود: هفت هزار واحد مسکونی روستایی در گچساران وجود دارد.

وی تصریح کرد: همچنین 400 واحد مسکونی در دولت تدبیر و امید از محل حوادث در این شهرستان تعمیر شد.

عباسپور ادامه داد: بیش از 51 میلیارد تسهیلات با سود چهار درصد برای تعمیر این تعداد واحد مسکونی اختصاص یافت.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران گفت: همچنین 200 واحد مسکونی از محل اعتبارات حوادث در هشت سال گذشته در این شهرستان بازسازی شد.

عباسپور ادامه داد: در این راستا برای بازسازی این واحدهای مسکونی روستایی 10 میلیارد ریال کمک بلاعوض و 60 میلیارد ریال تسهیلات بانکی با سود چهار درصد در نظر گرفته شد.

چشم انداز مسکن در آینده

طرح های مسکن محرومان در روستاها و اقدام ملی مسکن در شهر دوگنبدان نیز از دیگر برنامه های جدید دولت تدبیر و امید برای بهبود وضعیت مسکن مردم شهرستان گچساران است که امید به خانه دار شدن خانوارهای کم درآمد را زنده کرده است.

مسکن محرومان

براساس تفاهمنامه احداث مسکن محرومان که بهمن ماه سال 1398 بین بنیاد مسکن و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منقعد شد نوسازی خانه های روستایی محرومان در دستور کار دولت قرار گرفت.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران گفت: 150 میلیارد ریال تسهیلات برای ساخت 200 واحد مسکونی محرومان در این شهرستان در سال گذشته پرداخت شد.

حمدالله عباسپور افزود: برای احداث 300 واحد مسکونی محرومان در این شهرستان 225 میلیارد ریال تسهیلات اختصاص یافت که 75 میلیارد ریال آن بلا عوض است.

وی بیان کرد: این میزان تسهیلات برای طرح ساخت 300 واحد مسکونی برای مناطق محروم و کمتر توسعه یافته گچساران در نظر گرفته شده که تاکنون 200 واحد آن ساخته شده است.

عباسپور اظهار داشت: برای هر واحد مسکونی 250 میلیون ریال کمک بلاعوض و 500 میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود پنج درصد در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این طرح برای بازسازی خانه‌های روستایی که از دوام کمتری برخوردارند و صاحبان آنها با دریافت تسهیلات بانکی قادر به بازسازی منازل خود نیستند در نظر گرفته شده است.

عباسپور ادامه داد: هم اکنون این تعداد واحد مسکونی با پیشرفت 80 درصد در مناطق مختلف شهرستان در دست اجراست و برای پرداخت تسهیلات احداث مسکن محرومان گچساران، بانک‌های عامل تجارت، سپه و مسکن در نظر گرفته شده‌اند.

طرح اقدام ملی مسکن

براساس ابلاغ وزارت راه و شهرسازی در آخرین خدمت دولت تدبیر و امید 100میلیون تومان تسهیلات برای دهک اول، دوم و سوم با نرخ 18درصد در طرح اقدام ملی مسکن نیز تصویب شده است.

در سایت های طرح اقدام ملی مسکن فضای آموزشی، مذهبی، بهداشتی و تجاری پیش بینی شده است.

مدیرکل راه وشهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون برای 434متقاضی طرح اقدام ملی مسکن در شهرستان گچساران حساب بانکی افتتاح شده و بانک مسکن به عنوان بانک عامل، پرداخت تسهیلات این طرح را در دستور کار خود قرار داده است.

پژمان نیک اقبالی افزود:تا زمان حاضر واحد مسکونی برای 528 نفر از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در گچساران پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: این تعداد واحد مسکونی در 2 فاز در مساحت 68هزار متر مربع زمین احداث خواهد شد.

نیک اقبالی تاکید کرد:2هزار و159 نفر در طرح اقدام ملی مسکن در مناطق مختلف استان ثبت نام کرده اند.

نیک اقبالی عنوان کرد: طرح اقدام ملی مسکن در شهر دوگنبدان 25درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نیک اقبالی تاکید کرد: متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در گچساران تاکنون 285میلیارد و 448 میلیون ریال سهم آورده پرداخت کرده اند.

وی اضافه کرد: متقاضیان این طرح در گچساران باید 68میلیارد و 742 میلیون ریال دیگر سهم آورده پرداخت کنند.

متراژ هر واحد مسکونی در استان حدود 75 تا 100 متر مربع خواهد بود.

شهرستان 126 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.



رخت نو بر تن 3 هزار و 500 واحد مسکونی در بافت فرسوده گچساران

دیدگاه ها   دیدگاه

هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.