طرح اقدام ملی نهال در حال ثمر مسکن در سیستان و بلوچستان

طرح اقدام ملی مسکن نقشه دولت برای خانه‌دار شدن خانواده‌های فرودست و فاقد مسکن با وجود فراز و نشیب‌های مختلف از آغاز تاکنون، در سیستان و بلوچستان عملیاتی شده و نهال آن در حال ثمر دادن است.

زمان مطالعه 6 دقیقه

img

به گزارش ایرنا، خانه‌، بیغوله، کپر وحصیرنشینی‌ها، سکونت‌های حاشیه‌ای، تحمیلی و انواع بافت مسکونی همگی از یک نیاز زیستی بشر می‌گویند نیازی که مسکن نام دارد و تحت تاثیر محیط‌های مختلف جغرافیایی و محدودیت‌های مختلف اقتصادی از گذشته تاکنون قرار گرفته است.

همه چیز در مسکن تابعی از مسائل مختلف بوده آن زمان‌ها قبل از انقلاب سیاست حکمرانان زورگوی کشور بر این پایه گذاشته شده بود که تنها برای ژاندارمی و خوش رقصی در مقابل استعمارگران نوین تلاش کنند و اهمیتی برایشان نداشت که کسی خانه داشته یا نداشته باشد.

بنیان‌گذار کبیر که افعال ستمگرانه را برنمی‌تابیده و همواره بر توجه ویژه به کوخ‌نشینان تاکید می کردند باپیروزی انقلاب اسلامی در اندیشه حل مشکل مسکن محرومان بودند و به همین سبب در 21 فروردین 1358 دستور تاسیس بنیاد مسکن را صادر کردند و بعدها در سال 66 مجلس شورای اسلامی با تصویب اساسنامه، وظایف این بنیاد را به صورت جزیی مشخص کرد که یکی از مهمترین این وظایف برنامه‌ریزی و حمایت از ساخت مسکن برای آن افراد و به قول امروزی‌ها دهک‌هایی بود که زورشان به ساخت مسکن نمی‌رسید.

ورود دولت به حوزه تامین مسکن در قالب انبوه­‌سازی در تاریخ ایران دست‌­کم قدمت چهار دهه‌ای دارد سرنخ تاریخی مسکن‌سازی‌ها را از دولت هاشمی رفسنجانی شروع می‌کنیم که مسکن اجتماعی با نگاه به تامین مسکن برای طبقات پایین جامعه آغاز شد پروژه‌ای که در دهه 60 و بحبوهه تبعات جنگ تحمیلی همراه بود اما ناتمام ماند و تنها به یک نام در کتاب‌های تاریخ تبدیل شد.

بعد از آن در دولت احمدی نژاد مسکن مهر بر سر زبان‌ها افتاد انبوه‌سازیی که اقشار کم‌درآمد را به داشتن مسکن و سرپناه امیدوار کرد و با تمام فراز و نشیبها، انتقادها و تعریف و تمجیدها ادامه یافت تا اینکه به دولت یازدهم و دوازدهم رسید در این دولت که میزبان تلاطم و بحران مسکن دوره‌های قبل شد کار کمی سختر بود دولت برای رفع بحران مسکن و به قولی رفع و رجوع اشتباه گذشتگان کارهایی مانند صندوق پس‌انداز مسکن، بازار رهن ثانویه مسکن، فروش اقساطی مسکن، مسکن اجتماعی و حمایتی ومسکن قسطی کارمندان را مطرح و اجرایی کرد تا اینکه در زمستان 98 طرح اقدام ملی مسکن مطرح شد.

طرح اقدام ملی مسکن و سیستان و بلوچستان

اوایل شهریور 98 ‌نام نویسی طرح ملی مسکن از استان کرمان کلید خورد از هجدهم آبان همان سال نیز دور دوم نام نویسی طرح اقدام ملی مسکن در 10 استان دیگر آغاز شد که سیستان و بلوچستان از جمله آن‌ها بود.

در نخستین گام عملی آبان 2 سال پیش کلنگ آغاز عملیات اجرایی نخستین پروژه طرح اقدام ملی مسکن برای ساخت 290 واحد مسکونی در مهر شهر زاهدان به زمین زده شد.

سهمیه استان در طرح اقدام ملی مسکن 20 هزار واحد مسکونی است که هفت هزار واحد در شهر زاهدان و بقیه در سایر شهرها ساخته می‌شود، این نوید را عطاء الله اکبری مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان 2 سال پیش به بی‌خانه‌ها داده بود.

سال گذشته نیز با نام نویسی یکهزار و 826 نفر متقاضی جدید از سیستان و بلوچستان مرحله سوم طرح اقدام ملی پیگیری شد و در نهایت به سفر اسفند محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به سیستان و بلوچستان انجامید.

آغازی از یک عملیات اجرایی

عملیات آماده‌سازی و ساخت چهار هزارو 733 واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن سیستان و بلوچستان اواخر اسفند در زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی در آیین شروع عملیات آماده‌سازی و ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفته بود: چهار هزار و 733 واحد از طرح اقدام ملی مسکن در زاهدان شروع شد که با این اقدام جمع طرح از 510 هزار واحد در سطح کشور عبور می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های اقدام ملی مسکن در سه وضعیت انجام می‌شود تصریح کرد: وضعیت نخست مردم خودشان زمین را می‌گیرند و به صورت گروهی می‌سازند که این مورد در حدود 140 هزار واحد زمین انجام خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اخیراً وضعیتی که مردم خودشان زمین می‌گیرند به خاطر شهرهای کوچکی که به این موضوع اضافه شده افزایش داشته است افزود: حدود 236 هزار واحد مسکونی نیز به‌صورت مجتمع‌سازی بوده که شهرهای بزرگ، متوسط و جاهایی که زمین محدودیت دارند شامل این وضعیت هستند.

وی با بیان اینکه وضعیت نوع سوم نیز در کلانشهرها بوده که در قالب قراردادهای مشارکت کار تمام قشرهای جامعه را پوشش می‌دهد گفت: با افزایش نرخ مشارکت مردم طرح ملی مسکن شتاب و مردم سهم آورده خود را طبق زمان‌بندی به حساب واریز کنند تا اجرای پروژه‌ها تاخیر نداشته باشد. اسلامی با اشاره به اینکه بخش‌هایی از طرح اقدام ملی مسکن که اوایل سال 98 آغاز شده بود امسال شاهد تحویلش به مردم بوده‌ایم و این موضوع ادامه دارد تصریح کرد: از اردیبهشت به بعد ماهیانه افتتاح طرح‌های اقدام ملی مسکن را در کشور شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در طرح اقدام ملی مسکن40 درصد فرض‌مان این بوده که بانک وام و 60 درصد هم خود مردم می‌آورند خاطرنشان کرد: افزایش مبلغ وام را دنبال کرده تا بتوانیم وام ساخت را افزایش دهیم ولی نکته مهم که بخشی از نگرانی را نیز شامل می شود بازپرداخت آن است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای قشرهایی که در جامعه کارگری، فرهنگیان و بازنشستگان هستند یارانه وام فوق‌العاده و متفاوت‌تر تعلق خواهد گرفت گفت: آموزش و پرورش و وزارت رفاه براساس شناسه این وام را اعمال خواهند کرد و عملاً از این طریق به آنان کمک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دهک‌های یک و 2 هم تحت نظر سازمان‌های حمایتی وضعیت پروژه‌های‌شان متفاوت است بیان کرد: خیران و موسسات گوناگونی که در این فرآیند نقش ایفا می‌کنند تکلیف ساخت مسکن را به عنوان یک خدمت برای مردم این بخش از جامعه انجام می‌دهند بنابراین، این دهک‌ها مشمول سبد عرضه مسکن با این مشخصات نمی‌شوند.

اسلامی تصریح کرد: طرح اقدام ملی مسکن برای دهک‌های سه تا 6 خیلی خوب پوشش می‌دهد.

واقعیتی به نام خانه

طرح اقدام ملی مسکن، جدیدترین طرح خانه‌دار کردن مردم در کشور با همت دولت 2 سال سخت اما امیدوارکننده را پشت سر گذاشت سخت از آن جهت که بحران‌های اقتصادی به دامن بازار مسکن چنگ انداخته بود و امیدوار کننده از آن جهت که ساخت این واحدها و عرضه آن‌ها به بازار مسکن، علاوه بر کمک به خانه‌دار شدن بخشی از متقاضیان مسکن، زمینه تعدیل سطح قیمت‌ها در بازار و جلوگیری از شوک‌های قیمتی به واسطه کمبود عرضه مسکن در مقابل تقاضای موجود را نوید داده است.



طرح اقدام ملی نهال در حال ثمر مسکن در سیستان و بلوچستان

دیدگاه ها   دیدگاه

هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.